Úvodní stránka » V divadle » Hrdina zapadákova

Hrdina zapadákova

Původní nadšení napsat něco na téma Hrdina Západu ochablo, ale dokud něco utkvělo …

 John Millington Synge, autor hry, byl pro mě literárním objevem. Ano, o tomhle irském autorovi jsem opravdu slyšela poprvé. (Stydím se).

Během představení se mi vybavily hry, které jsem v Činoherním klubu měla možnost shlédnout v šerém dávnověku. Musela jsem myslet na všechny ty blázniviny, kterých jsem byla svědkem na představeních, ve kterých hrál Landovský, Abrhám, Hrzán, Husák a další tehdejší hvězdy. Tenkrát to pro mě představovalo nefalšované opravdové divadlo, představení, která si užívala hlediště i jeviště. Podobně tomu bylo i včera. Všechno drželo hezky pohromadě. Takový pěkně sehraný symfoňáček … Žádné hraní na vlastní triko.

Když jsem vstoupila do sálu a usadila se, cítila jsem opravdu seno, takovou tu vůni dřevníku a seníku zároveň. Měla jsem naprosto věrohodný vjem, že jsem se ocitla přímo v nálevně irského výčepu kdesi v zapadákově uprostřed ničeho. A do tohoto rámce poněkud svérázný příběh mládence, který se stává celebritou díky své historce o tom, jak zabil svého otce úderem rýče do hlavy. Pozoruhodné, jak se hoch stane atraktivním pro všechny vdavek chtivé dívky (psycholog na to myslím má nějaký speciální termín). Ostatně se tím potvrzuje teorie jednoho mého kolegy, že slušný chlapec v tomhle světě nemá šanci sehnat pořádnou holku. Nějak jsem se tím tématem těžce srovnávala, ale on z toho autor nakonec vybruslil. Mé sousedky v řadě asi byly jiného názoru, protože po pauze jsem získala trochu víc prostoru na nohy. Také odcházívám. Důvody nekritizuji.

Jaroslav Plesl hrál hrdinu zapadákova báječně. Takový útlý chlapec, kterému tu historku snad ani nikdo nemohl uvěřit, ale ve skutečnosti si moc dobře uvědomuje, jak si na ní může vybudovat kariéru obdivovaného žádoucího muže. Opilecké scény nemusím v žádné podobě, ale partička „plaček“ v podání Kratina (tatík Pegeen), Brancuzský, Taclík je prostě k popukání a „holčičí“ tým s Kateřinou Lojdovou (Pegeen z nálevny), mazanou vdovičkou Ivany Wojtylové a trojkou neprovdalek (Stehlíková, Babčáková, Sovová) také nemá chybu. K tomu žádná reprodukovaná hudba, ale nefalšovaný irský „big band“ přímo nad scénou … Na tváři prostě zbyl úsměv.

Zanechat Odpověď

