Úvodní stránka » Na výstavě » Bienále mladých 2010 ve Zvonu

Bienále mladých 2010 ve Zvonu

Co si tak matně vybavuji, základním kritériem umění by měl být jeho estetický účinek.  Ten je ovšem kategorií značně individuální. Proto je nepochybně velmi obtížné stanovit jakousi obecnou charakteristiku umění neboť osobně mohu  za umění považovat zcela jiné hodnoty než můj bližní.  

Přesto bych očekávala, že umění, ať se mi líbí nebo nelíbí, by v sobě mělo mít jakousi obecně sdílenou hodnotu, jakýsi  nový obraz skutečnosti, novou výpověď o skutečnosti … uměleckými prostředky…  

Asi právě proto mě výstava Bienále mladého umění Zvon 2010 přivedla k depresivnímu rozpoložení, protože jsem tady ztratila schopnost rozlišovat, co je umění a co umění není a kde leží ona hranice, která určuje, že dílo řadíme do kategorie umění nebo kategorie ostatních výrobků.

Nakonec jsem se dostala do stavu, že si připadám vyloučená z tohoto světa, že nerozumím tomu, co přichází a kam to směřuje. Že ztrácím schopnost orientovat se v tom, co jedni za umění považují a já to nedokážu přijmout. Je to kontext použití? Jsou to výrazové prostředky? Je to jakási řemeslná zručnost s nadstavbou? Kde je rozdíl mezi nápadem, dokonalostí formy, obsahem, smyslem? Podle informací z letáku jsou mladými tvůrci absolventi AVU, VŠUP, FAMU, rozhodně pozorovatelé života s ambicí prezentovat výsledky svého pozorování. Ale stačí mít nápad, zpracovat ho nejpřijatelnější formou a jaksi následně mu vytvářet smysl? Nebo mu poskytnou jen formu a těšit se pouze z vnějšího efektu. Nebo ty souvislosti nevidím? Je to značně neuchopitelné. Je proces vzniku vážně důležitější než dílo samotné? Jak pak takové dílo přenáší svůj účinek na onoho tvora jež se nazývá divák a kterému je výsledek předložen k přemýšlení, potěšení, „konzumaci“?  

Jak má působit fotografie rodiny s průvodním textem vedle obrázku? Má reportážní charakter, je to informace, konstatování jevu – faktu, ale proč ji mám považovat za umění? A jak vnímat jako umělecký artefakt dílnu, ve kterou byl přeměněný jeden výstavní sál. Jako potenciál k umělecké tvorbě? Pak by bylo umění  všechno, co mě obklopuje. Všechno, co vzniklo jako produkt lidské mysli za pomoci lidských rukou.  A není to zdaleka jediný objekt, který ve mně podobnou otázku vzbuzuje.  Jsem vlastně zaskočená. Kurátor výstavy je nepochybně autoritou v oboru „hledačství“ a následně nalézání talentů, ale tady nestačím. Je tu příliš hluboko? Prosím návod k použití. Nebo to je všechno jen hra bez pravidel?

Bienále 2008

Zanechat Odpověď

