Úvodní stránka » Do kina » Met in HD s Donem Carlem

Met in HD s Donem Carlem

Pár dojmů z Dona Carla jsem si chtěla zapsat už minulý týden. Znám se natolik, že vím, jak celkově báječný pocit rychle převálcuje každodenní stereotyp, ale minulý týden byl pracovně tak nabitý, že jsem se k žádným poznámkám nedostala.

Velký zážitek z Metropolitní opery se totiž konal už minulou sobotu. Informace o tom, že Verdiho Don Carlo je extrémně dlouhý, jsem nějak nevzala na vědomí, takže když jsem si šla uvařit kolem čtvrt na sedm kávu a zběžně pohlédla na vstupenky, ukázalo se, že se hraje výjimečně už od 18h15. Výhodou Pardubic ovšem je, že kino je v podstatě za rohem, takže předehra spustila v okamžiku, kdy jsme poněkud uříceni usedli do sedadel.

Verdi napsal tuhle původně pětiaktovou operu v roce 1866 na francouzské libreto od Camille du Locle a Joseph Méry, a ti použili jako předlohu stejnojmennou hru Friedricha Schillera.  Premiéra se konala v březnu 1867 v Paříži. I na tehdejší časy byla však opera velmi dlouhá a tak ji autor několikrát upravoval a krátil. Měla jsem proto docela obavy, jak to celá naše rodina v kině zvládne. To, co následovalo, předčilo všechna má očekávání a musím říct, že zatímco jsem se na řadě mnohem kratších oper docela nudila, první dějství v novém nastudování Metropolitní (premiéra 22. 10. 2010), které trvalo dvě hodiny, uteklo tak rychle, že jsem při pohledu na hodinky nevěřila vlastním očím, že už je tolik.

Také celý zbytek opery, která končila ve čtvrt na dvanáct, uběhl jako sen. Můj indikátor „nudnosti“, tj. všechno mě tlačí a nevím jak si lépe sednout, mlčel. Nastudování v režii Nicholase Hytnera je totiž neobyčejně dramatické a napínavé. Příběh o španělském infantovi Donu Carlovi, který se zamiluje do francouzské princezny, za ženu ji však nakonec dostane  jeho otec Filip, je neuvěřitelně dramaticky vystavěný a scény jsou velmi emotivní a zazpívané i zahrané tak, že jejich osudy nelze prožívat než s absolutním zaujetím.

Scény k jednotlivým obrazům jsou barevně celkem strohé, většinou vycházejí z černé + dalšího kontrastního odstínu (modrá + černá + bílá při seznámení Carla a Alžběty z Valois v zasněženém lesíku Fointanbleau, červená a černá při návštěvě kaple, rudá a zlatá při procesu s kacíři), historické kostýmy, kterým dominuje opět černá barva, jsou bez zbytečných příkras a respektují celkový výtvarný ráz inscenace.

Orchestr pod vedením francouzského dirigenta Yannicka Nézet-Séguin hrál nádherně a o zpěvácích lze mluvit jen v superlativech. Marina Poplavskaya je prostě královnou od narození, její čistý jasný soprán nepřipouští jakékoliv zakolísání, tenor Roberta Alagny zní jakoby mu zpěv byl tím nejpřirozenějším způsobem vyjadřovaní jak je samozřejmý a jistý, vynikající byl Ferruccio Furlanetto v roli krále Filipa, hlasem i hrou načrtl složitý charakter ve složité politické situaci. Markýz Posa v podání Simona Keenlysida předvedl neuvěřitelnou charakterní roli s ohromným sexappealem. Jediný, kdo mi do celé režie úplně  nezapadl byla princezna Eboli Anny Smirnovové, jejíž hlas místy příliš „kolotal“ a také typově díky své poměrně robustní postavě úplně nesplňovala minimálně mé představy o půvabné dvorní dámě. Scéna, kdy zpívá o tom, jak je úžasně krásná, vzbudila u některých diváků jízlivé úšklebky. Pravdou je, že představy o kráse v 17. století se od těch dnešních dost odlišovaly.

Ukázka je ze scény, kdy se Carlo setkává s královnou po prvé od okamžiku, kdy se provdala za Filipa a žádá přímluvu u krále, aby ho poslal do Nizozemí.

Tradiční rozhovory o přestávkách načrtly lidský rozměr protagonistů, slabost jsem získala pro roztomile francouzský přízvuk Roberta Alagny. Se zájmem si vždycky poslechnu slova moderátorky, abychom navštívili operní dům ve „svém“ městě. Můj jediný problém je, že přenosy z Metropolitní nasadily příliš vysokou laťku.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Do kina, V divadle se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s