Úvodní stránka » V divadle » Bláznivý Petříček

Bláznivý Petříček

Původně se mi o představení Bláznivý Petříček v divadle La_fabrika ani moc nechtělo psát. Těšení se bylo přímo úměrné nemožnosti dostat se ke vstupence. Ale jak to tak chodívá, neznamená to, že když je někde permanentně vyprodáno, že se jedná o exkluzivní zážitek bez rozdílu pro všechny.

Vlastně jsem ani moc netušila, do čeho že to jdu, tenhle divadelní prostor a jeho poetiku jsem si  ale rozhodně přála poznat. Stalo se. Bohužel nemám příliš co dodat k recenzi Lenky Dombrovské (zde) v Divadleních novinách. Ani já jsem neopouštěla divadlo s pocity bezmezného nadšení. Spíš jsem se snažila všechno omluvit tím, že jde prostě o generační divadlo a já už patřím věkem jinam. Obdiv k hereckým „star“ už mám taky za sebou, takže jsem nemohla sdílet nadšení fanynek Vojty Dyka (a že jich bylo v sále požehnaně).

Celé představení stojí na natáčení jakéhosi „road movie“. Centrem jeviště je víceúčelové v různé rekvizity se proměňující auto, za ním běží filmová projekce silnice, což je rámec, ve kterém se odehrávají jednotlivé „skeče“. Plynulost vlastního, poměrně jednoduchého příběhu, je jimi totiž neustále přerušována. Docela mě překvapil herecký rejstřík Tatiany Vilhelmové, její kreace hraničily s groteskně cirkusovým pojetím. Tahle poloha jejího herectví pro mě byla opravdu nová. Poněkud překvapil její „zápas“ s pěveckými party. Celek byl vlastně takovou improvizací na Godardův film s J. P. Belmondem, ovšem z tématu se pořád utíkalo k oněm „klaunským“ kreacím. Za nepochopitelné považuji „odbourání“ se obou herců, když Vilhelmová předvádí čerpadláře. Bez ohledu na jeho délku, která byla na hranici, mě po přečtení výše uvedené recenze překvapilo, že k němu nejspíš dochází pravidelně, takže tu bude asi režijní záměr …

Na druhou stranu divadlo jako takové představuje opravdu zajímavý prostor. Industriální budovy jsou dostatečně „in“ a tady toho využili. Od monumentálních železných vstupních vrat počínaje, přes poměrně velký prostor baru s přiznanou ocelovou konstrukcí vyplněnou cihlami a s průmyslovými světlíky nad hlavou a konečně divadelním sálem, pojatým v diskrétní černi (alespoň horní řady mají ovšem úměrně s blížícím se koncem představení problém s kyslíkem). Za jeho nevýhodu považuji fakt, že sedadla nejsou číslovaná, takže nezasvěcenci, který otálí u baru, se může stát, že přestože si pořídil vstupenku, může mít problém s nalezením místa k sezení. Také velikost židliček – zdrobnělinu používám záměrně, z té vedlejší na mě přetékala sousedka – byla asi ovlivněna výpočtem co největšího počtu míst k sezení. Ovšem většina publika se výborně bavila, tak nebudu prudit. Faktem je, že jsme výrazně zvyšovali divácký věkový průměr a o tom to asi bude.

Příspěvek byl publikován v rubrice V divadle se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 thoughts on “Bláznivý Petříček

  1. Já ne k představení, ale k La Fabrika. Jsem ráda, že se takové budovy zachovávají, rekonstruují a i když mají jiné využití a zde obzvláště šťastné, tak mají své kouzlo. Já jsem byla v La Fabrika na promítání filmu “ … a bude hůř“ a to v ještě nerekonstruované části, což mělo navodit tehdejší dobu, jaká byla zaznamenána ve filmu. Docela jsme si to užili a byli jsme rádi, že jsme vážili cestu až na opačnou část Prahy, než kde bydlíme. Text nečtěte, ale dole jsou fotografie z té projekce a ukázka z filmu.
    http://denikceskebabicky.wordpress.com/2010/02/20/sobota-20-2-2010-–-ja-a-ceskoslovensky-film/

    • Ten film jsem bohužel neviděla, ale podle ukázky se do toho prostředí musel dokonale hodit. Jinak pro podobné přestavby mám vyloženě slabost. Jinou zdařilou ukázkou je třeba DOX, ale určitě by se jich po Čechách ještě pár našlo. Známí si takhle přebudovali bývalou mlékárnu kdesi na severu Čech a také moc podařeně. Je dobře, že se začala věnovat pozornost i záchraně průmyslových památek. I ony jsou svědky minulosti a opravdu výmluvní.

        • To je úžasný odkaz! Díky za něj. Až budu v důchodu ta rentiérka :-), tak bych si nějakou takovou „fabriku“ pořídila, abych se trochu zabavila …. Nádraží jsou další kategorie staveb, které v minulosti dostaly na frak a Vyšehradské je jeden příklad za všechny. A propos, slyšlea jsem že se uvažuje o výstavbě repliky nádraží Těšnov … Tak než se do toho pustí, možná by stálo nejdřív za záchranu to vyšehradské.

Zanechat Odpověď

