Úvodní stránka » Ke čtení » Sputnik, má láska aneb Tma přede mnou

Sputnik, má láska aneb Tma přede mnou

Anglickou verzi novely Haruki Murakamiho Sputnik Sweetheart mi zapůjčil MMK, když balil kufry do „Aškabátu“ a vyřazoval vše, co by tam mohl oželet.

Tehdy jsem se nad sebou zamyslela, usoudila, že jsem velká holka a mimo Little Red Riding Hood,  jako dítě školou povinné, a technických specifikací v práci, jsem za svůj pohnutý život nepřečetla žádnou knihu – myšleno román – v angličtině. A protože se blížil konec roku jednoho a začátek druhého a já stále neměla žádný pořádný novoroční závazek, řekla jsem si, že toho „Sputnika“ v angličtině prostě musím „dát“ (jak jsem odposlouchala, že se teď říká), i kdyby to měla být jedna stránka denně. Je jich dohromady 229, tak  bych to měla mít v polovině prázdnin zvládnuté.

Je únor a já čtu již po několikáté stránku první, dočtení románu se mi protahuje na babí léto a mohu klidně použít slova básníka, ta první stránka se stává  page „of truly monumental proportions… “ podobně jako pro Fialku její láska. Ani já si nejsem jistá jestli bude má touha  naplněna a co teprve jak si poradím, když to nevyjde …. 

Mezitím jsem si ovšem v poklidu přečetla českou verzi románu. Bylo to asi špatně, protože jsem se dostala k pointě a tím to anglické čtení ztratí všechno napětí nebo spíš jediným napětím bude pátrání po významu neznámých slov. Zkusím se tedy přesunout do nového fiktivního světa …

„Ve fiktivních světech žije většina lidí, co jich svět nosí. Mě pochopitelně nevyjímaje. Představ si třeba takovou převodovku v autě. Fiktivní světy jsou právě něco jako taková převodovka, vložená do drsnýho světa reality. S použitím ozubených kol šikovně upravuje působení sil, co přicházejí zvenčí, a mění je tak, aby se daly snáz zvládat. Čímž ochraňuje naše slabý a zranitelný těla z masa a kostí. Rozumíš tomu, co říkám?“

„Hlavní problém je, že ani ty sama ještě nevíš, co přesně je to za fiktivní svět. Neznáš synopsi a ani styl se ještě neustálil. Známé je jen jméno hrdiny. Přes to všechno se tě ale ten svět právě pokouší reálně přetvořit. Až uplyne ještě trochu víc času, začne nejspíš i tahle nová fikce pracovat naplno na tom aby tě ochránila.“

….

„Takže já vlastně dala pryč tu starou převodovku, ale na nový, co ji má nahradit, se ještě dotahujou šrouby. A motor přitom pořád jede dál.“

…. snad budu s podzimem vědět,  jestli jsem to dokázala. Snad ještě zůstanou nějaké telefonní budky…

Zanechat Odpověď

