Úvodní stránka » Do kina » Králova řeč

Králova řeč

Tak jsme si dali Královu řeč ověnčenou  v noci z neděle na pondělí Oskary. Film jsem si moc užila. Vlastně takový pravý příběh střižený konzervativními nůžkami, naprosto předvídatelný, přesto poutavý, velice lidský a profesionálně dokonalý. Colin Firth je absolutně věrohodný. I královské rodiny se dokážou podepsat na psychice svých dětí – nepřátelské chůvy, rovnání nohou, přeučované leváctví … a nakonec asi i nedostatek opravdového citu. Přesto z Alberta (jako král přijal jméno Jiří VI.) vyrostl zodpovědný člověk, který si našel cestu i k australskému přistěhovalci, logopedovi, který ač bez lékařských diplomů, dokázal vévodu z Yorku vyvést z jeho handicapu a dokonce spolu navázali přátelský vztah, což je pro osobu „neurozeného“ původu těžko představitelné.

Podobné filmy mě navíc inspirují k historickému hledačství, takže jsem si hned druhý den zopakovala trochu dějepisu. Těžko si představit, že jeho fimová manželka (Helena Bonham Carter), která vlastně jeho setkání s Loguem (Geoffrey Rush) zorganizovala, je královnou Matkou, která se dožila požehnaných 102 let. Ve filmu si zahrály i dcery Alžběta a Margareta. Po Jiřím VI., který zemřel na následky kouření, které mu jeho terapeut (Geoffrey Rush) tolik vytýkal, nastoupila na trůn Alžběta a sedí na něm dodnes.

V každé době mají královské rodiny své osudy i skandály a historie, která se tak trochu opakuje, nabízí dnes  docela jiná řešení než ve 30. letech (následník Edward abdikoval kvůli sňatku s dvakrát rozvedenou Američankou, princ Charles nakonec svůj sňatek s rozvedenou ženou prosadil snad bez újmy na následnictví).

Když jsem pátrala po internetu, dozvěděla jsem se, že Firth vlastně ani nebyl první volbou pro roli krále, přitom si těžko dovedu představit někoho jiného. Paul Bettany (naposledy k vidění v roli policisty v Cizinci, tj. ten, který vypadá trochu jako Jakub Prachař), který nabídku odmítl, určitě lituje. Takže ne, že by se ze mne stával staromilec, staromilec už prostě jsem. Mám ráda klasické a dokonalé věci a příběh nesmělého prince, který ve válečných letech projevil své vysoké morální kvality a stal se miláčkem národa, k té klasice patří.

Zmínit také musím hudbu, která velmi dobře dokresluje jednotlivé scény. Beethovenova symfonie č. 7 jako podkreslení závěrečného proslovu už nedokázala zadržet slzičky snad u nikoho a kino se loučilo bouřlivým potleskem, byť nešlo o žádné premiérové představení.

5 thoughts on “Králova řeč

    • Ta recenze je vážně vtipná, vlastně odsuzuje to, co já oceňuji :-). Prostě jsem konzerva. Na SN se chystám už dlouho, hrají to čím dál méně, tak snad to ještě stihnu. Na DVD by to asi nebylo ono 😉

Zanechat Odpověď

