Úvodní stránka » Na cestách » Jarní Vídeň, den první

Jarní Vídeň, den první

Kdykoliv se mi poštěstí ocitnout se ve Vídni, zalituji rozpadu Rakouska-Uherska a uvědomím si, jak je Praha sice půvabná, ale vlastně malá a její centrum v posledních letech poněkud panoptikální. Vídeň má úplně jiný rozměr, punc opravdového velkoměsta, spoustu českých stop a je mi v ní dobře (možná to bude i tou rakouskou babičkou, kterou jsem nikdy nepoznala). Navíc tu vždycky dokážu objevovat, potkávat a navštěvovat stále nová místa. Letošní jarní návštěva nebyla výjimkou, byť se standardně zaměřila především na vídeňské výstavy a že jich je tu k vidění!

Sotva jsme složili své kosti v hotelu, ukázalo se, že jsme někde zapomněli oblek na večerní představení vídeňské opery :-). Kupodivu se to obešlo bez jakýchkoliv komentářů, takže jsme si nekazili náladu a v klidu se přemístili do Dolního Belvederu. K vidění je poměrně obsáhlá prezentace autoportrétů a portrétů Egona Schieleho (do 13. 6. 2011). Ty v konzervativním stylu jsou spíš v menšině, převažují ony expresivní, ze kterých čiší Schieleho empatie s portrétovným. V závěru jsou vystaveny moc pěkné fotografie Schieleho od J. Trčky (pokud jsem to nepopletla). Většina zobrazení je s rukama v blízkosti tváře, podobně jak to Schiele dělal u svých autoportrétů, kde ruce hrají důležitou roli.

Náš zájem se ovšem soustředil zejména na výstavu DYNAMIČNOST! Kubismus, futurismus, KINETISMUS (do 29. 5. 2011). Pozoruhodná kolekce avantgardy počátku minulého století se točí zejména kolem jmen rakouských umělců -Erika Giovanna Klien, Marianna (My) Ullmann, Johannes Itten (působil mimo jiné v Bauhausu)  a dalších, kteří studovali na vídeňské uměleckoprůmyslové škole v třídě Franze Cizeka (původem z Litoměřic), jehož cílem bylo překonat ve výtvarném projevu statičnost a zachytit pohyb. Jeho třídu navštěvovala řada žen, což na počátku 20. století určitě nebylo běžné, následně se podobný fenomén projevil i v Bauhausu. Vedle rakouských malířů jsou vystaveny i obrazy Františka Kupky, Roberta Delaunay, Fernanda Légera …

Zmoženi chozením po výstavních sálech jdeme si trochu odpočinout a přemísťujeme se rovnou na Ariadnu na Naxu Richarda Strausse. V letošní sezoně mají ve Vídni na repertoáru od stejného autora ještě Arabelu a Elektru. Naše místa v druhé řadě první lóže u jeviště nám umožnila vyslechnout si operu jako z rozhlasového záznamu, tedy pokud jsme se nechtěli celé představení naklánět nad hlavami šťastlivců z řady první. Dobrovolně přiznávám, že ke Straussovi jsem dosud nějak nedorostla. Přes jedinečnost jeho hudby, která je neuvěřitelně moderní, se na jeho operní tvorbu, která je nejvíce ceněná, nedokážu soustředit a chybí mi v nich nosné árie nebo opakující se motivy. Budu muset víc trénovat.

6 thoughts on “Jarní Vídeň, den první

  1. Já byla nadšená minulý týden, to jsme do Vídně jeli do Albertiny na Maxe Ernsta, Rembrandta, Rubense, Picassa, Renoira a další :)) Náramný zážitek. Ty studuješ umění? Nevím, jestli to u vás v Praze funguje stejně, že máte kartičku, díky které můžete chodit do divadla zadarmo nebo za malý peníz – že jsi viděla tolik představení. To stejné s galeriemi a muzei.

    • Jestli je retrospektiva obdobná té, kterou jsem před lety viděla ve Stockholmu, je to nádherná výstava a stojí za to si porovnat, kteří z českých autorů si Ernsta zvolili za vzor alespoň v některém ze svého tvůrčího období.
      Na tvůj dotaz: studijní roky mám už bohužel pár let za sebou a všechno si poctivě platím. Je to otázka priorit. 🙂

      • Já jsem v divadle byla jen párkrát, dokud jsem nezačala studovat, ale teď jsem tam pečená vařená. Díky škole jsem objevila novou vášeň a až ji vyjdu, věřím, že budu chodit dál :). Do té doby si asi vytvořím závislost. Jinak já jsem o Ernstovi nic nevěděla a uchvátil mě. Některá jeho období sice méně, ale tak to bývá,

  2. Ach to bych si pochutnala, ďjó Vídeň, ďjó výstava, obzvláště Kubismus!! Strausse bych už přečkala 🙂
    Ačkoliv jsem (a stále toužím) vždycky toužila vidět Vídeň, dosud se mi to nepoštěstilo a asi už nepoštěstí. Jinak, chodí nám program cestovky, která je na výstavy a architekturu zaměřená a má to dost vysokou úroveň, neb je to s výkladem vždy s renomovanou osobou. Píši to sice obecně, ale jen proto, že nemám po ruce jejich knížečku 🙂

Zanechat Odpověď

