Úvodní stránka » Výlety po Čechách a Moravě » Výlet na Rotštejn a Kozákov

Výlet na Rotštejn a Kozákov

V neděli bylo na pohled méně krásně než v sobotu a tak nevládl žádný velký spěch. V klidu jsem ostříhala vistárie, zametla terasu, to vše v pyjamas, a když jsem nesla tašku plnou větví za dveře, stál tam už M., oblečen a připraven k odchodu. Asi nějaká nová šoková terapie :-).Tak jsem se honem také nachystala a v naši oblíbenou hodinu, kdy si ostatní výletníci někde pochutnávají na obědě, jsme vyrazili do přírody, tentokrát směr Český ráj, který je semeništěm bezpočtu nádherných turistických tras.

Naším cílem se stala zřícenina hradu Rotštejna v Klokočských skalách nedaleko Kozákova. Okruh jsme zvolili malý, přes zimu jsme pěším pochodům přeci jen odvykli, přesto se náš 13 km okruh na mých kolenou podepsal tak nepěkně, že jsem po návratu sotva vylezla schůdky k domovnímu vchodu.

Vyrazili jsme od stanice autobusu v Loktuši. Po chvilce pátrání po žluté značce jsme objevili ten správný směr na hrad Rotštejn. Tenhle skalní hrad byl vybudován někdy ve druhé polovině 13. století rodem Markvarticů z Turnova. Největší slávy se dožil nejspíš kolem roku 1360, kdy jej jako „zboží“ získal Ješek z Rotštejna, vysoce postavený úředník na dvoře císaře Karla IV., od patnáctého století však hrad pustl a zůstal neobydlený. Zásluhou občanského sdružení Ochrana Klokočských skal však na hradě proběhly záchranné práce i archeologický výzkum a hrad byl před několika málo lety zpřístupněn veřejnosti.

Od hradu se vine skalní pěšina až k odbočce na Kozákov, na křižovatce jsme si ještě malinko zašli k jeskyni Postojna zvané též Amerika. Nemaje baterky, obhlédli jsme si ji jen zvenčí, pro dobrodruhy je k dispozici 300 m2, do kterých se vstupuje poněkud zúženým vchodem. Představa, jak se musíme do jeskyně vplížit po kolenou nás nijak nemotivovala, takže jsme se vydali zpět. Po krátkém odpočinku v nedaleké výletní restauraci s výčepní kofolou a domácím uzeným pokračujeme směr Kozákov.

Úžasnou skalní stezkou podobající se vstupu do pekel sestupujeme do obce Klokočná, odkud se vine červená značka přímo na horu plnou polodrahokamů. Díky romantickému  údolí lemovaném kvetoucími podléškami, narcisy a petrklíči, nádherné pískovcové krajině s borovicovými lesy dokážu zapomenout i na ostré stoupání, při kterém si dávám časté dechové pauzy. Na vrcholu hory jsem trochu dotčená, že sem vede silnice, přesto se dostavuje pocit spokojenosti, že jsem se sem vyškrábala po svých. Po venkovní prohlídce pěkně zrekonstruované Riegrovy chaty a rozhledny, která slouží vojenským účelům, tudíž je nepřístupná, dobíjíme baterky pohledem do kraje, který se odtud nabízí přímo pohádkový. Asi ne nadarmo si kopec zvolili jako startovací místo i příznivci paraglidingu, kterých tu je s obřími batohy na zádech bezpočet.

Sestup se ovšem standardně ukazuje jako mnohem náročnější než výstup. Kolena necítím už po 500 metrech a ani Radostná studánka, kterou cestou míjíme, mě nedokáže rozradostnit. Těším se na nějakou normální rovinu. Navíc je z téhle strany slavná hora původu čistě sopečného, takže krajina je mnohem méně romantická než od Klokočné. Teprve po cca 3 km se moje přání vyplní a k cíli míříme čímsi, co se rovině opravdu podobá. Domů se sotva dobelhám a energie mi nedodá ani představa, že musím ještě vymyslet nějakou pořádnou večeři … Definitivní útlum přichází po konzumaci talíře plného škubánků. Ať žije sprcha, ať žije postel!

2 thoughts on “Výlet na Rotštejn a Kozákov

1. Můj velký obdiv! Po takovém vejletování ještě vařit, ale ty škubánky bych si tedy dala, jenže doma není ani brambůrek 🙂