Úvodní stránka » Ke čtení » Mendelův trpaslík

Mendelův trpaslík

Dočetla jsem Mendelova trpaslíka Simona Mawera. Se svými sotva třemi sty stránkami to byl po Irvingovi jen takový dezertík :-). Román poprvé vyšel v roce 1997, v následujícím byl vyhlášen knihou roku, k českému vydání v překladu Lukáše Nováka došlo až v roce 2010.

Jistá Mawerova patrně posedlost čtenáře směruje na Moravu (podobně jako román Skleněný pokoj, který ovšem napsal o několik let později), tentokrát se do centra pozornosti dostává Gregor Mendel, zakladatel genetiky a tak trochu příbuzný hlavní postavy románu, doktora Benedicta Lamberta, vědce, který se též zabývá genetikou, má k tomu však mimo jiné i soukromé důvodu, protože pátrá po genu, který způsobuje achondroplazii, tj. trpaslictví. Co způsobuje mutaci genu? V honbě za hledáním genu prožívá Lambert i svůj soukromý intimní příběh, jehož vyústění nutí klást si otázku, po smyslu zasahování člověka do působení přírodních zákonů.

Román je rozdělený do dvou příběhových linií, které se na konci protínají. Jednak je tu profesor Lambert a současná Anglie, na druhé straně Brno za časů Georga Mendela, člověka, který ve své době nenašel ocenění a dovolil si ve svých pozorováních opravovat  i Darwina. Příběhem se prolíná řada informací z oboru dědičnosti, pojmy jako recesivnost a dominace se střídají s homozygoty a heterozygoty, přiznávám, že v těchhle doplňujících detailech uváděných v závorce nebo pod čarou jsem se chvílemi ztrácela (ještěže mám doma naši „bioložku“). Stačí, když čtenář pochopí základní vzorec, totiž  AA Aa aA aa 🙂 .  Nejen tedy napínavý příběh osobního osudu člověka postiženého mutací nabízí tahle knížka. Poskytuje i řadu základních a pokud možno laicky uchopitelných informací o oboru, o kterém se v posledních letech tolik mluví.

Právě četba tohoto románu ve mně probudila další zvědavost a zapátrala jsem po genech, které způsobují další mutace.  Nakonec jsem si vygooglovala gen ABCA4 na chromozomu 1 v oblasti 1p22.1, který je zodpovědný za informaci nezbytnou k výrobě proteinu, který se podílí na přenosu vitaminu A přes buněčnou membránu.  Gen, který je aktivní pouze v sítnici a způsobuje mutace, jejichž příčinou mohou být genetické choroby sítnice. Ještě před pár lety se o něm nevědělo, dnes ano. Genetika může opravdu neuvěřitelné věci. Jenže jak tenhle poznatek využít v praxi? Je to u nás vůbec možné?

Na jednu stranu je genetika obor, který v sobě skrývá úžasný pozitivní potenciál, na stranu druhou může být podnětem k neuvěřitelně zrůdným zneužitím (viz eugenika), která mohou vést až ke spalovacím pecím… Jak protikladně se může hra na Boha zvrtnout …

2 thoughts on “Mendelův trpaslík

  1. Tohle všechno je asi hrozně složité. Vědci objevují geny, které můžou za různé degenerace „fyzického“ původu, ale pak jsou asi i geny související s charakterem obecně a tam vůbec nemám představu, jak to funguje. Takže budeme muset čekat na nějaké nové objevy a vysvětlení. Nevím, jestli bude někdy možné na 100% dešifrovat tajemství lidského chování a pohnutek…

  2. O genech jsem kdysi vedla při s jedním lékařem. Ó já troufalá. Napsala jsem článek, že člověk, když přijde na svět, je v podstatě hotový a vybavený dá se jen vychovat aby si myl nohy, než jde spát, ruce po WC apod. Každý víme, že dvě i více dětí v rodině je každé jiné. Psala jsem o tom, jak se cítí matka, která porodí vraha. V rodině je více dětí, všechny jsou normální a z jednoho se stane promyšlený vrah. Dávala jsem příklad. Pan doktor mně vysvětlil, že samozřejmě geny hrají svoji roli, ale výchovou se dá mnoho napravit. Zahrnul mě seznamem knih, které jeho teorii potvrzují. Cenila jsem si toho, že se mnou diskutoval, ale já nána jsem si stejně seděla na svém. No jak je možné, že matka, která normálně vychovává své děti (neberu v úvahu, že by jedno z těch dětí nenáviděla nebo jej brala jinak než ty ostatní) a teď myslím i úplnou rodinu tedy i otce a z dítěte se stal vrah. Dodám konkrétní příklad. Heparinový vrah co měl milující rodiče i normální sestru …

Zanechat Odpověď

