Úvodní stránka » Na výstavě » Sight Specific Petra Kvíčaly

Sight Specific Petra Kvíčaly

Všechno vlastně začalo v roce 2009 v Galerii abstraktního umění na Betlémském náměstí. Tam jsme se poprvé potkali s obrazem Petra Kvíčaly. Byly to červenobílé proužkované linie ohýbané v nejrůznějších úhlech a protínající se v mnoha směrech. Jméno autora jsem nikdy neslyšela, jeho obrazy neviděla.

Když sled událostí dal, že jsme se mohli seznámit osobně, poznali jsme pohodového člověka s jasným názorem a renesančním rozmachem, milovníka sportovních vozů, jehož obrazy představují vnitřní řád a udávají pravidelný rytmus. Vedoucí ateliéru malby 3 na brněnské FAVU je člověk pozitivního smýšlení, jemuž je vlastní osobní píle a kázeň, lidsky přívětivý životní postoj. Zabývá se realizacemi pro architekturu, věnuje se volné malbě. Základním principem jeho tvorby je liniový ornament, jehož logika vychází z matematických zákonitostí, a který vytváří optické efekty.

Na jeho pražskou výstavu Sight Specific v DOXu (22.4. – 20.6. 2011) jsem se těšila dobře 2 měsíce. S výjimkou Zentivy, kde jeho série Vln tichomořského oceánu visí na pohledovém betonu a v téhle sklo betonové kombinaci má neuvěřitelný účinek, jsme jeho nové věci z posledních dvou let neviděli. Jsem ráda, že velkou pražskou výstavu uspořádalo Kvíčalovi právě Centrum pro současné umění DOX, právě sem se jeho práce dokonale hodí. 

K vidění je malba s názvem Zig Zag přímo na stěnách koridoru, který vede do kavárny a u něhož předpokládám, že se do budoucna stane  trvalou součástí  výstavního prostoru.

Ve všech čtyřech patrech Věže jsou pak rozmístěny Kvíčalovy obrazy z posledních dvou let. Každé z podlaží je tematicky vymezeno. V prvním jsou umístěny koule, které vznikly z lepící pásky, která mu při práci vymezuje jednotlivé linie a kterou po aplikaci barvy strhává a tvoří z ní koule, dále je tu několik obrazů menších formátů z barevných proužků pásky, zvláštní je na nich, že právě u nich se hranice linie rozpíjejí, možná tvoří jakýsi 3D obraz, což bez brýlí není zachytitelné, možná je neostrost záměrným pokusem odchýlit se od základních premis.  V patře následujícím jsou to Wide Stripes – Code Ornaments, kde pohled jakoby opticky přibližoval, zvětšoval výsek v detailu, důsledkem čehož se zdánlivě vytrácí skrytý systém a vidíme jakési barevné obdélníky. Vystoupáme-li o schodiště výš, otevře se divákům cyklus Analoge – Digital, jehož linie dostávají jakousi digitální podobu a připomínají QR kódy. Působivé jsou zejména velké formáty, pro mě nejpřitažlivější jsou ty v jemné modři a syté žluti. A konečně na samém vrcholu věže je k vidění cyklus Cities, jehož inspirací byla Kvíčalova cesta po Mali a kde z náčrtků, které si dělal, nakonec vznikly obrazy s geometrickými tvary, které vytvářejí prostorové iluze. Mimo standardního číslování dostávají obrazy i názvy: San Francisko, San Diego, Paříž ….

Z posledního podlaží věže se dostáváme na terasu, kde výstavu oficiálně zahajuje kurátor Tomáš Pospiszyl. Velmi stručně, žádné dlouhé řeči, také Kvíčala se nezdržuje proslovy, vlastně jen poděkuje, zejména pak za červenou tužku, kterou může podepisovat katalogy. Celkový barevný dojem je opravdu výrazná převaha červené, tím spíš ji alespoň trochu postrádám na umělcově outfitu 🙂 (kdepak nechal červené korále?). Katalog k výstavě je nejen graficky moc povedený (autorem je Alan Záruba), v prodeji je i souborný Kvíčalův katalog spolu s menšími publikacemi, každá z nich zaměřená na jedno téma – monochromy, vlny,… celkem se jedná o pět samostatných sešitů.

K hlubšímu pochopení pomohou mimo komentovaných prohlídek s lektorem DOX i prohlídky s kurátorem výstavy a autorem, plánované jsou na 2.5. a 9.6. 2011 od 18. hodin. Nesmím si je zapomenout zapsat do notýsku!

Reklamy

4 thoughts on “Sight Specific Petra Kvíčaly

  1. Na výstavě mě mimo jiné zaujala právě možnost porovnání jak se z konkrétního náčrtu situace (Cities) vyvine naprosto abstraktní obraz … Na to asi musí být opravdu specifické vnímání světa … Moc zajímavé

  2. V tom případě mohu ještě navrhnout zkusit Vladislava Mirvalda i Zdeňka Sýkoru, tyhle abstrakce v sobě mají také řád … Třeba potěší :-). Bylo pro mě příjemným zjištěním, že za abstraktními obrazy se může skrývat přesný systém. To mě na tom fascinuje.

    • odešlo samo dříve než jsem stihla dopsat, že syn někde získal jakousi reprodukci – a odmítá se s ní rozloučit. Je autík – a linie a řád jsou mu velice blízké – přesto z dílá má „radostný, povzbuzující“ pocit… Díky 😉

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s