Úvodní stránka » Výlety po Čechách a Moravě » Libeňská noc literatury

Libeňská noc literatury

Můj pracovní život je spojený s Prahou 8, zejména Karlínem a Libní. Přiznávám, že zrovna Libeň se mi nikdy nejevila jako místo zajímavých vycházek nebo poutavých míst.  Noc literatury 2011 mě přesvědčila o naprostém opaku. Pořádat tahle čtení právě v Libni a mít možnost odhalovat její utajená zákoutí byl úžasný nápad, byť pouť po jednotlivých čteních byla občas závodní disciplinou. I když poctivý nadšenec začal opravdu v 6 odpoledne, neměl šanci stihnout víc jak 10 z 20 nabízených čtenářských zastavení.

Protože se mi nepodařilo zařadit se mezi ty pečlivé vzhledem k tomu, že jsem musela podřídit rozvrh hokejovému utkání ČR x USA, byly mé zážitky ještě ochuzenější. Teprve když jsem si vyslechla pár vět typu: „Kam spěcháš? To jako myslíš, že tam někdo bude chodit?“, mohli jsme vyrazit. Teplý májový večer byl na literární bojovku jako stvořený.  

Na Palmovku jsme dorazili za pět minut půl deváté. Nejblíže bylo čtení na Policejní stanici, ale tam bylo už plno, takže jsme zahájili ostrým výstupem do Malého sálu Divadla pod Palmovkou, který je překvapivě umístěn přímo na půdě. Dechu popadaje vyslechla jsem trochu uspávací čtení Zuzany Slavíkové z knihy Kameny bolesti italské spisovatelky Mileny Agusové. Přemýšlela jsem, jestli budou všechna čtení tak „krotká“ a poslušně se přesunula  do Baru Na měsíci. Tam byla účast vyloženě povinná neb zde brigádničila M.  Atmosféra nálevny, Burianovo osobní „neherecké“ vtipné a poutavé čtení včetně jeho komentářů, možnost občerstvit vyprahlé hrdlo, to všechno bodovalo výrazně výš a to nepočítám, že mě úryvek z knihy norského spisovatele Tomase Espedala Jít opravdu zaujal.

S ohledem na vzdálenost zvítězil pro další čtení  Libeňský zámeček a jeho hlavní sál. Vzhledem k nostalgické minulosti tohoto prostoru (letos tomu bude 30 let!, kdy jsem tam pronesla své ano) vlastně ani nepřipadalo v úvahu jej vynechat. Příjemná elegance spolu s mužným herectvím Marka Vašuta předčítajícího úryvek z knihy Laurenta Bineta HHhH (Himlerův mozek se jmenuje Heydrich) dala částečně zapomenout, že se v sále vlastně nedá dýchat.

V Grabově vile, v jejíž administrativní části jsem bývala častou návštěvnicí stavebního odboru, okořenila čtení Jana Budaře v hlavním společenském sále novobarokní stavby  tklivá hra na violoncello ozývající se zpoza zavřených dveří k přednesu úryvku z krimi románu Rakušana Pauluse Hochgatterera Sladkost života.

Vzhledem k pokročilé hodině jsme usoudili, že do kostela svatého Vojtěcha se jenom podíváme. Neobvyklá secesní architektura Emila Králíčka nás ovšem okouzlila natolik, že jsme v kostelních lavicích setrvali kochaje se při poslechu úryvku ze španělské historické novely Eduarda Mendozy v podání Miroslava Táborského Podivuhodná cesta Pomponia Flata dřevěnou architekturou zdobenou květinovým dekorem. Před 105 lety postavili tenhle kostelík jako provizorní. Stojí tu dodnes.

Do Sokolovny už jsme opravdu jen nahlédli, protože noc literatury právě skončila.  Libeňský plynojem, moje favorizovaná průmyslová památka, na kterou jsem byla přiznávám zvědavější než na čtení Karla Dobrého, jsme nestihli a  to nepočítám další zajímavé lokality.

Libeňský literární happening vytvořil z opomíjené pražské čtvrti kolotající centrum kultury. Předpoklad mé druhé polovičky se naprosto nenaplnil. Do některých míst jsme se jen tak tak vměstnali. Houfy literatury lačných fanoušků se přesouvaly po jednotlivých literárních zastávkách, aby ti, kteří včas nezakotvili v nějaké té libeňské občerstvovně zakončili onu mladou noc na zastávce hromadné dopravy. Noc to byla vlastně krátká. Libeň si užila pár hodin své slávy. Moje letošní účast byla tak trochu náhodná, příští rok se budu muset  připravit lépe, využít knižních slev, které operativně nabízel provizorní stánek na zámku a hlavně jsem zvědavá, jakou čtvrť zvolí pořadatelé na příští rok.

Zanechat Odpověď

