Úvodní stránka » Výlety po Čechách a Moravě » Schubertova vila v Liboci

Schubertova vila v Liboci

Střešovice a okolí skýtají spoustu zajímavých staveb. Patří sem samozřejmě Ořechovka, čtvrť která se začala budovat začátkem dvacátých let jako jakési zahradní město. Projekt v sobě zahrnoval i jakési multifunkční centrum s obchody, kinem, restaurací, ordinacemi lékařů, knihovnou a dalšími službami. Dnes tu působí známe art kino, občerstvení nabídne mexický restaurant Calvera. Obědové menu tady  nabízejí i v neděli. Jak  lze očekávat podle názvu, výzdoba souvisí s filmem Sedm statečných. Hlavní představitelé filmu jsou vyobrazeni na stěnách a nechybí ani jejich jakési pomníčky připomínající data jejich narození a úmrtí. Právě Calvera je jediný, který dosud žije. Stylové je, že právě na Ořechovce jsem byla po prvé v životě v kině a právě na tomhle filmu. Bylo mi asi 9 let. Tady je vidět, jak mě doma brali zkrátka, kino pro mě bylo velkou neznámou. Místní ulice skrývají řadu pozoruhodných staveb. My jsem se vydali Dělostřeleckou ulicí hledat vilu Havlových. Začali jsme zprostředka a zvolili špatný směr, takže nejprve jsme došli na náměstíčko, kde v jednom z původně družstevních domků, do kterých se po vyhlášení samostatnosti stěhovali úředníci z celé republiky, aby doplnili stavy nových československých ministerstvech, bydlíval Gerard D. Vydali jsme se tedy na stranu opačnou a na druhém konci ulice ten dům opravdu našli. Potěšilo mě, že není utajen za nepopsanými zvonky, na mosazné desce se skvěla jména obou majitelů. Plot z bílého kamene, snad pískovce  nastavuje do výšky živý plot, rohová zahrada, udržovaný dům.  Na kávu jsme jaksi nezašli, pozvání chybělo. Namlsáni hledačským úspěchem a hlavně proto, že bylo ještě spousta času,  navrhla jsem podívat se na jedno mnou oblíbené nedaleké místo. U zdi obory Hvězda se vypíná Schubertova vila. Ten dům v Libocké ulici jsem si zamilovala kdysi dávno, když jsem ještě bydlela poblíž. Zajímat se o tenhle zpustlý klenot jsem se začala když jsme sháněli byt. Získat ji bylo samozřejmě naprosto nemyslitelné a nereálné. Vždycky, když se ale vyskytnu v jejím okolí, musím se na ní jít podívat. Dům ve stylu toskánské renesance bohužel chátrá dál. Nese stopy jakési snahy po rekonstrukci (na střeše vzniklo dokonce střešní okno!!), ale asi došli peníze, energie … Jak jsem vypátrala na netu, jeho majitel figuruje na seznamu firem v úpadku i seznamu dlužníků … nedovedu si představit, jak by se dal dům získat. Možná založit nějaké sdružení, získat dotaci města nebo i unie, vždyť je to památkově chráněný objekt! Dokonce i Šlechtova restaurace se dostala na řadu, tak proč ne tenhle tajemný dům. Když jsem dnes četla, jak chce Martin Roman vložit své peníze do charity, třeba by vložil i do projektu záchrany jedné památky. Základní informace o domě shrnuje ve svém článku Zdeněk Lukeš na serveru Neviditelný pes (září 2010).  Má někdo chuť se přidat?

PS: 12/10/2014 se o ní píše i zde.

3 thoughts on “Schubertova vila v Liboci

Zanechat Odpověď

