Úvodní stránka » Ke čtení » Jeden den Emmy a Dextera

Jeden den Emmy a Dextera

Hlavním pozitivem přestěhování naší kanceláře je, že cestou do práce toho mnohem víc přečtu (ten dvacetiminutový rozdíl se někde musí odrazit) a tak mohu z rubriky Nově na nočním stolku konečně vymazat Jeden den od Davida Nichollse. Četba je to pro tramvaj jako stvořená (byť je kniha poněkud objemnější). Čtení nenáročné a  poutavé. Emma a Dexter prožijí noc po absolventském večírku, při které se zrodí přátelství na celý život a čtenář následně sleduje stejný den, totiž 15. července, vždy o rok později, rovných 20 let. Od začátku zřejmé schéma by mohlo zavánět monotónností, ale pravda to není, protože životní osudy obou hrdinů dokážou rok co rok stále znovu překvapovat.

Zatímco Em jak, jí její přítel oslovuje, si buduje svůj život tzv. od píky a propracovává se zvolna k úspěchu a zralosti, s Dexem je to tak trochu naopak. Každý se ubírá jinou cestou, ale autor každému z nich osud stejně „nalinkoval“ dopředu. Dex mi trochu připomněl Hornbyho Willa Freemana z Jak na věc, ale jeho životní sinusoida neměla zdaleka tak hraniční výkyvy. Přestože mi v osmdesátém osmém bylo asi tak o deset víc než hrdinům knihy, našla jsem v životních peripetiích E. a D. spoustu okamžiků, které jsem poznávala z vlastní „kůže“, ale to by asi cítil leckdo, protože konec konců se životní pouť člověka opakuje stále podobně. Cesta k „dospělosti“ bývá trnitá a je známo, že alkohol k ní opravdu, ale opravdu, nepomůže, přestože jako berlička může krátkodobě posloužit.

Konec románu mě trochu rozčílil. Nechtěla jsem věřit, že si autor může něco takového troufnout (nehodlám vyzrazovat), ale patrně se chtěl vyhnout banálnímu zařazení knihy mezi romantické příběhy. Přesto do té škatulky stejně spadne, když ne v knižní podobě, v té filmové určitě. Nic tak nenaštve, jako když se mi chce na konci knihy brečet. No brečte v tramvaji, když si chcete slzičky užít v naprostém soukromí. Je to stejné jako posmrkávání v kině. Nikdo nechce být viděn, ale pobrečet si ano. Teď jsem příběh dočetla a všechno, co tu bylo napsáno a co jsem přitom cítila, navždy zmizelo…. To se pokouším o parafrázi jedné věty z příběhu. Ale ve skutečnosti budu o tomhle román určitě ještě přemýšlet.

A protože je Nichols povoláním také scénárista, nepřekvapí, že román byl zfilmován a v červenci měl vstoupit na plátna kin, tedy minimálně v Americe, na Evropu a ostatní se chystá v srpnu a září, do české distribuce je plánovaný  6. 10. 2011. No asi na něj půjdu, ale nevím, aby se mé představy příliš nelišily. Hlavní postavy zahrají Anne Hathaway a Jim Sturgess (a Dexe jsem si takhle zrovna nepředstavovala).  

Někdo se místo psaní deníku každý den fotografuje – tu a tam se o tom na tomhle serveru dočítám. Že bych zkusila zapíchnout do kalendáře tužku, získat datum a každý rok napsala, co nového? Tu nejzajímavější část života mám sice za sebou, ale třeba mě ještě něco pozoruhodného čeká … I když na 20 let to asi už nevydá …

4 thoughts on “Jeden den Emmy a Dextera

  1. V době neustálého shonu nám nezbývá nic jiného, než číst právě v tramvajích, vlacích a trolejbusech, postel tak nějak odpadá 🙂 Každopádně Vám moc děkuji za tip, vypadá to moc zajímavě. A vůbec, kde se knihy na Vašem nočním stolku berou? Recenze, náhodné hmátnutí, obálka?

    • :-). Většinou sotva stihnu číst to, co se v rodině objeví jako dárky k narozeninám, svátkům … To to pak cirkuluje po nočních stolcích všech a nějak to ani nestíhám číst … A to nemluvím o problému kam s tím, když to všichni přečtou… 😀

  2. Děkuji za typ! Určitě se po knize podívám. Málokdy se mi stane, že u knihy brečím. Bylo to jen jednou. Tak třeba si to u této zopakuji! 🙂

Zanechat Odpověď

