Úvodní stránka » Na koncertě » Polly Jane Harvey v Lucerně

Polly Jane Harvey v Lucerně

foto Lukase Kaderabeka z webuUdálostí minulého týdne byl určitě nejen pro mě první pražský koncert P. J. Harvey v Lucerně. Od desky Rid of Me, která zní hodně řekněme novovlně jsem jí nijak zvlášť nesledovala, ale poslední CD Let England Shake jsem si vyloženě oblíbila. Když jsem díky bukletu pronikla k textům, které jsou na válečné téma, nechala jsem se ovlivnit celou náladou, kerou vytvářejí celkem jednoduché melodie s aranžmá navádějícím na vojenskou vřavu ať je to buben nebo trubka, která svolává do útoku.

Lístek jsme pořídili už v létě, kdy informace o jejím příjezdu prosákla na veřejnost. Přestože by jí určitě slušelo klubové prostředí, chtěli pořadatelé potěšit fanoušky a koncert uspořádaly v pražské Lucerně. I tady vyzněl koncert moc dobře. Když jsem vystoupila z devítky, zaujala mě sopřádaná fronta, která se poslušně vinula Vodičkovou směrem k Václaváku. Sraz jsme měli ve Štěpánské. Prošla jsem kolem klidné fronty pasáží a stejná čekala na druhé straně. Poctivě jsem se zařadila a zvolna postupovala k vytouženému zážitku. Pražští fanoušci byli tak absolutně spořádaní, že jsem to snad nezažila. Tlačenice u O2 nebo Tesla arény jsou zlým snem, tady klid, pohoda, spořádanost. Zkrátka pieta.

Protože jsme se do sálu dostali celkem brzy, podařilo se nám získat velmi slušné „opírací“ pozice hned za zábradlím přímo proti pódiu. Pravda, bylo to trochu daleko, ale zase jsem po dlouhé době viděla celou kapelu v celé výšce a šířce a ne jen levé horní ucho interpreta, jak to při podobných akcích bývá. Vadou bylo, že ani když jsem nastudovala zoomování s mobilem, záběr se mi moc přiblížit nepodařilo.     

Kolem půl deváté přichází kapela a s ní PJH. V úžasném černém kostýmu s ptačí pokrývkou hlavy v podobě jakýchsi  křídel vzbuzuje zpěvačka hned na první dojem vlnu emocí. Možná má černé peří symbolizovat krkavce, kteří se vznášejí nad bitevním polem. Když se přidá zpěv a drnkání na citeru, není nikdo, kdo by se okamžitě nepohroužil do atmosféry. Její temný  vzhled na temném pozadí jen s velmi „opatrným“ nasvícením v sobě nese cosi teskně barokního, samurajského, zaříkávačského i vdovského zároveň, černým plátnem zahalená celá zadní stěna pódia (žádné z pozadí přihlížející lóže) jen podtrhuje lehce makabrózní pocit. Její těžko zařaditelný image (vzdáleně něco mezi Kate Bush a Lorie Anderson) je opravdu strhující. Střídá citeru a kytaru a podmanivý naléhavý hlas „vypráví“ příběhy z válečných polí. Písničky nemají složitou harmonii, působí jednoduše až lidově, mají velmi náhlé ukončení. Stejně jako smrt náhle uřízne život a prostě je konec. Ještě pár přídavků a definitivní návrat do reality. A při téhle písničce mě mrazí nejvíc:

2 thoughts on “Polly Jane Harvey v Lucerně

  1. Krásně jsi to popsala, jak ty to umíš. Já bych si, jistě ke své škodě, takový koncert nevybrala, ale tak už to je, alespoň jsem si o něm početla.

Zanechat Odpověď

