Úvodní stránka » Na výstavě » Jiří Matějů – Mezi mnou a tebou

Jiří Matějů – Mezi mnou a tebou

Mám slabost pro abstraktní umění obecně, objeví-li se příležitost, navštívit výstavu umělce jakým je Jiří Matějů, jehož tvorbu lze pod pojem geometrická abstrakce a op-art bez obav zařadit, nelze na ní chybět. V nevelkém prostoru druhého patra Staroměstské radnice probíhá jeho výstava do 1. ledna 2012, je tudíž spousta času se na ní zajít podívat. Na druhé straně zase ne tolik, abyste nedopadli jako zde

Když se dívám na obrazy Jiřího Matějů, zejména na kresby vystavené v prvním patře síně, vybaví se mi práce Josefa Alberse, známého představitele Bauhausu, který si rád hrál s barevnými plochami a jejich prolínáním. (Jeho poslední výstavu bylo možné shlédnout letos v létě v Kodani).

Rámované kresby zhotovené na ručním papíře, které tvoří barevní geometrické plochy, které se prolínají nebo naopak zachovávají přísné odstupy, působí pozitivně svou barevností i kompozicí.  U obrazů, které patrně z důvodu dokonalého působení optických vjemů dosahují značných rozměrů,  mile překvapí, že u nich vždy najdeme opravdový název. Jako by měl právě název usnadnit orientaci diváka.

Nemálo umělců abstrakce (a nejen jich) se spokojí s číslováním obrazů nebo obecným titulkem „Bez názvu“. Jiří Matějů dává svým obrazům  názvy zcela důsledně. A ne ledajaké, jména odkazují na nejrůznější obecné jevy, skrývají filozofické podtexty. Sem patří mimo jiné i obraz, po kterém je pojmenovaná celá výstava, totiž Mezi mnou a tebou. Podle textu Petra Vaňouse vlastně název výstavy symbolizuje tři roviny: vztah dvou vnitřních poloh umělce samotného, jakési já – ty (laicky si představuji cosi v duchu Járy Cimrmana: „Ty pořád někde běháš a mě z toho pak bolej nohy.“ :-)), dále pak vztah umělce a diváka a zároveň jde o spojnici jednotlivých období v kontextu dějin umění.

Ono já a ty se dá vnímat opravdu mnohotvárně. Je to vztah vertikálních a horizontálních linií vzájemně i pouze mezi sebou, symbolem vztahu barev a kompozičních variací a obecně vztahů a jejich vzájemné rovnováhy. Jednotlivé roviny mohou stejně dobře obsahovat pouze  jakýsi „technický“ formální výraz obrazu jako nejširší kontexty vztahů mezi jednotlivci, jednotlivcem a společností, společností a vesmírným řádem.

Díváním se na tyhle obrazy jako by divák nikdy nemohl vyčerpat všechny možnosti, jako by sledoval principy harmonie a řádu a objevoval v nich stále nové myšlenky.

8 thoughts on “Jiří Matějů – Mezi mnou a tebou

  1. neznala jsem – a už je „můj oblíbený“ . Díky. Sice místo vězení vidím „úletové odpočinkové cestičky“ – relax – ale líbí 😉 PS: nesouhlasím se 747 – nejde o umělce – jde o výtvor – aspoň v mém případě – čímž chci naznačit, že nepadnu naznak kvůli jménu – i geniové mívají slabší chvilky. Čmárám často, ale tohle by mně nenapadlo .. „kolumbovo vejce“ 🙂

    • Díky za podporu! Myslím, že to je i o tom, jestli na mě věc nějak zapůsobí a jestli jí chci vůbec pochopit nebo se jí zabývat a ne ji jen šmahem odsoudit. Rekace pak může být všelijaká … 🙂

  2. Hmm. Tydle umělce moc nechápu protože mám dojem, že mi taková tvorba pocitově nic nedává a vlastně jediným jejím účelem je minimalizovat nároky na tvorbu a maximalizovat řady snobů, kteří takové věci považují za „dílo“. Mně ty výtvory nejvíc připomínají moje čmáranice na podložce když telefonuji s někým hodně užvaněným a z nudy čmárám „geometrii“. 😉

    • Odpovím citátem. Frank Stella, významý představitel americké abstrakce, který je také představitelem směru nazývaného Color fields se vůči podobným kritikám vymezil celkem jasně: „What you see is what you see.“ Mohla bych dodat: „Howgh“.
      Pravdou je, že řada představitelů zejména geometrické abstrakce pracuje na principu velmi přesných matematických výpočtů, za všechny třeba Zdeněk Sýkora nebo Petr Kvíčala… Takže s tím čmáráním bych byla opatrnější. 🙂

      • Co nadělám. Su, holt, trubka z Moravy… 😆 a první obrázek vidím jako kus povlečení na postel nebo ubrus a druhý je ustřižený kus boxerek (teda pro starší ročníky: kus trenclí). Ale hlavní je, že umělci maj komu prodávat, protože- jak říká můj obchodně velmi zkušený otec: „každá blbost si najde svýho zákazníka“. 😀
        A Vás obdivuji, že rozumíte i takovým věcem a umíte o nich dokonce zajímavě psát. To mě u Vás baví. 😀

        • No, nevím jak dobře tihle umělci prodávají. Možná jak který. Až na pár výjimek to určitě žádní pracháči nebudou. Čeho si však považuji je, že vás to i tak baví číst. 🙂

  3. Naďo, nemám co zarážet. Obrazy mohou vyvolávat nejrůznější reakce. Různí lidé mohou mít různé pocity i představy :-). A nemyslím si, že by se jednalo o profesiální recenzi, je to jen taková „snůška“ mých osobních dojmů. Na mě to prostě působí opravdu jako vězení a to i v tom, jak se obraz směrem vzhůru prosvětluje nebo tak opticky působí. Na cestě vzhůru to může být symbol blížící se svobody.

  4. Ten první obrázek se mi líbí a má i dobrý název, ale to druhé, tak tomu nerozumím. Vidím kostkovanou látku na blůzu (měla jsem téměř barevně totožnou). Omlouvám se, že sem takto vpadám a vyjevuji zde své nekompetentní názory a tím kazím vaši profesionální recenzi. Jestli se zlobíte, tak mi to zaražte!

Zanechat Odpověď

