Úvodní stránka » Na výstavě » Krištof Kintera ex post

Krištof Kintera ex post

Po delším čase se vracím na místo činu, abych si připomněla událost dnes už postaršího data, ale v mé hlavě stále aktuální. Byla jí komentovaná prohlídka Krištofa Kintery v Městské knihovně. Nenapadlo mě, že poslední autorská prohlídka přivábí takové davy lidí. Výstava trvala dlouho, ale v rámci hektického jara plného nemocí a řešení všeho možného jsme se na ní nedostali, chtěla jsem proto stihnout tuhle poslední šanci alespoň sama.

Už před výstavní síní se srocovaly podezřelé davy, ve snu by mě nenapadlo, že to souvisí s KK. Šok přišel, když se ukázalo, že do druhého patra vede fronta hned od výtahu v přízemí, a to bylo za pět minut pět. Úderem páté se na podestě výtahu v posledním patře objevil sám umělec, aby natěšence informoval, že se mají vykašlat na frontu k pokladně a vstoupit rovnou do expozice, protože to by se jinak nedalo začít…. To povzbudilo mé nadšení, protože s frontou na výstavu současného umělce jsem se v našich poměrech prostě nesetkala a byla jsem tomu upřímně ráda, přestože dav v kombinaci s prohlídkou výstavy obyčejně žádnou procházku růžovou zahradou nenabízí.

Jak varovaly nejrůznější recenze, sám vstupní prostor se proměnil k nepoznání přetvořen ve vietnamskou večerku, takže úžas na vstupu se nekonal, ostatně já si svou porci překvapení už odbyla, byl jím pro mě právě onen obrovský zájem o osobní kontakt s mistrem. Sroceni kolem Kintery, který se po vzoru průvodčích zahraničních turistů zviditelnil nikoliv vztyčeným deštníkem, ale hrabičkami nasazenými na násadě z hokejky,  všichni napjatě poslouchali, co jim originální performer drobné postavy k expozici sdělí.

Z poutavého úvodu všichni pochopili, že instalovat výstavu v konzervativním prostoru tomuto nekonvenčnímu tvůrci musel být náročný úkol, implikací čehož bylo konstatování, že nejlépe se pořádají výstavy umělcům mrtvým, kteří do instalace nijak nekecají. Po překonání nejrůznějších technických problémů typu odstranění zastíněn oken, dodržení požárních předpisů a konečně získání revizní zprávy technika s kulatým razítkem na exponáty na elektrický proud, se ale koncepci autorovi nakonec prosadit podařilo. Prostor byl naprosto změněn, jeho řád a klasické pojetí dosavadních výstavních zkušeností nabouráno a rozrušeno a instalovaná výstava se nejspíš vepíše do historie výstavního prostoru rudým písmem. Přitom výstavní prostory městské knihovny jsem nikdy za nijak konzervativní nepovažovala.

Bohužel, postávání v davu a vydýchaném prostoru, jehož teplotní poměry zhoršovala i figura Šivy – Golema, která při plném rozsvícení uvolňovala pořádnou dávku tepelné energie, jsem fyzicky nezvládla. Když se dav poněkud rozptýlil, prošla jsem rychle jednotlivé místnosti s exponáty (většinu jsem ostatně viděla při jiných příležitostech) a zcela vyčerpána, obtěžkána kabátem, lejstry a nákupem, jsem galerii opustila, aniž bych stačila položit otázky, o které Kintera tolik stál. Nedozvím se tedy, jaký obleček si má pořídit matka či chůva, která tlačí pancéřovaný kočárek, jehož vynálezem chtěl Kintera jen předejít dobu, ale který se vzápětí objevil na skutečném trhu s kočárky. Můžu jen přemýšlet o tom, proč autorovu „spotřební“ elektroniku někdo hodí do koše, jiný za ní uhradí maloobchodní cenu, ačkoliv netuší, k čemu se ten zvláštní spotřebič vůbec hodí a Muzeum Ludwig v Německu si  pořídí jeden exemplář tohoto zvláštního výrobku za 4 000 €. Jasný exponát do jeho sbírek. Kde máme hledat onen bod zlomu, ve kterém se z obyčejného předmětu stává umělecký artefakt a jak ho poznat?

O životě a díle z pera Krištofa Kintery i odborníka zajímavě zde. Zalistovat si ale lze bez záření obrazovky i v monografii vydané nakladatelstvím Arbor vitae.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s