Úvodní stránka » Na výstavě » František Kyncl – GAMPA

František Kyncl – GAMPA

Nově otevřená pardubická galerie GAMPA zahájila svůj program výstavou svého rodáka Františka Kyncla. Počiny jsou to hned dva v jednom. Východočeskou galerii na zámku v Pardubicích a v Domě U Jonáše tamtéž doplňuje od letošního jara galerie otevřená v bývalé sýpce na Příhrádku. Věřím, že přispěje ke obrodě místního vždy kulturně zaměřeného života, o který jsem dostala po obědě v pardubické „Huse“ trochu strach. Rozhovor, který vedli u vedlejšího stolu 2 dobře vyhlížející mladí muži byl veden tak vulgárně, že jsem si nebyla jistá neocitla-li jsem se spíš v žumpě.

Zdařilá historická rekonstrukce přízemních prostor láká návštěvníky zejména svěží „dramaturgií“. U vstupu si nelze nevšimnout vtipně polstrovaných laviček, příjemně překvapí, ba zarazí neobvykle levné vstupné (kam se dnes dostanete za 20,- Kč?) za které dostanete výměnou žeton, který lze na konci výstavy proměnit v kávu z automatu.

V rozlehlém klenutém prostoru nainstaloval kurátor výstavy Pavel Šmíd prostorové objekty Františka Kyncla z cyklu Monostruktury, které dosud na českém území k vidění nebyly. Po krátkém váhání z čeho autor své struktury tvořil se ukazuje, že z bambusových tyček pospojovaných epoxidovým lepidlem, jsou lakované a první zmýlená může vyvolat pocit, že se jedná o kovové prvky.

František Kyncl (*1934 Pradubice – +2011 Düsseldorf) patří ke generaci umělců, kteří  v 60. letech emigrovali do zahraničí.  V Düsseldorfu studoval na Akademii umění, vypracoval se na uznávaného a všestranného umělce, který byl významným představitelem takzvaného düsseldorfského okruhu. Po změně poměrů se pravidelně vracel do Čech a i v místním výtvarném světe uspěl. Není se co divit. Od prvního seznámení se s konstruktivismem počátkem 60. let začal i on prosazovat ve svých objektech technickou dokonalost snoubící se s krásou hmoty a plně odhalující konstrukci zdůrazněnou diagonálními průměty.

Rozsáhlá výstava jeho prací se konala v roce 1992 v düsseldorfském muzeu, posléze ji v redukovanější formě převzal brněnský Dům umění pod taktovkou Jiřího Valocha, další výstava se konala v Pardubicích v roce1993 a 2007, velká expozice se představila před několika lety v Mostě.

„Monostruktury jsou základním stavebním prvkem mých plastik. Začnu v ateliéru, otevřeným oknem mohu pokračovat zahradou, přes plot po rýnských loukách a lužních lesích, skrze Belgii a Francii až třeba na břeh Atlantiku a dál přes něj nekonečně nekonečným prostorem. Nebo naopak přes ulici, podél kolejí napříč Düsseldorfem, do Bavor a pak do Čech, do rodných Pardubic.“ FK

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s