Úvodní stránka » Každodenní radovánky » MATCHBOX aneb cesta do hlubin sběratelovy duše

MATCHBOX aneb cesta do hlubin sběratelovy duše

Shand Mason Horse Y4-2Velkou knihu o modelech MATCHBOX jsem vůbec nezaregistrovala. Údajně jsem na ni byla diskrétně upozorněna při jednom čekání na tramvaj u knihkupectví Academia. Zachovala jsem se ale hrozně. Nejenže jsem knihu nekoupila, dokonce jsem si ani nevzpomněla, kdy že tahle upozorňovací akce proběhla.

Tahle výčitka předznamenala začátek výstavy modelů angličáků v Uměleckoprůmyslovém muzeu, kam jsme zamířili na Nový rok a kde knihu u pokladny prodávali. Na výstavu jsem vstupovala jako viník a to byl teprve začátek. Můj celkem laxní přístup ke „klučičí“ hračce se začal postupně měnit jak jsem se začala blíže seznamovat s celou historií slavné „komodity“. Se zájmem jsem prostudovala historii společnosti Lesney a Moco, zhlédla film, který zachycoval výrobní postup zinkových autíček od tavby přes výlisek až po vkládání modelů do krabiček inspirovaných švédskými zápalkami, odtud Matchbox, četla o historii jednotlivých výrobních sérií, růstu firmy a jejímu postupnému úpadku a mezitím si prohlížela jednotlivé modely. Začínalo se mi to líbit, ale tak nějak v klidu a bez vášně.

Netoliko můj protějšek. Nejvíce v tu chvíli připomínal profesoru Matulku z Cesty do hlubin študákovy duše,  když skládá státní zkoušku. „Můj“ profesor Matulka mě neustále tahal za rukáv a vyzýval, ať se jdu podívat tam či onam, líčil podrobně, která autíčka si koupil ke kterým vánocům, čím jsou úžasná, která dostal od koho a za co, jak si s nimi před dávnými lety hrál, která měl a která neměl a všechno tohle nadšení se najednou změnilo v hlubokou depresi, když si uvědomil, jak svou opečovávanou sbírku po revoluci prodal, aby mohl vycestovat na Západ. Tehdy jsem si uvědomila, jak moc raněna byla duše sběratelova a jak moc trpí ještě dnes. Když se najednou zavelelo k okamžitému odchodu a bylo vysloveno přání, ne abych knihu uvedenou na začátku kupovala, pochopila jsem, že zármutek, který prožívá, musí být neskutečně hluboký.

Konečně vím, čím se mohu zavděčit při příležitostech, u kterých se očekává dárek, jenom nevím, jak dnes anglická autíčka shánět, aby to nebyly pochybné podvrhy. Za případnou pomoc budu vděčná a má-li někdo opravdu nějaký exemplář na prodej, napište mi, prosím. Pro záchranu jedněch smutných očí jsem připravena skládat oběti. 🙂

7 thoughts on “MATCHBOX aneb cesta do hlubin sběratelovy duše

  1. Bohužel nemůžu nic nabídnout, jedině sbírku exlibris a pohlednic :-). Přeji dobrý úlovek, určitě se něco podaří!

  2. Nepomůžu, nemám, bohužel, ale mohla byste zkusit nějaké burzy. Tidle vášnivci budou dozajista nějak „organizovaní“. 😀

Zanechat Odpověď

