Úvodní stránka » Ke čtení » Žítkovské bohyně a Vyhnání Gerty Schnirch

Žítkovské bohyně a Vyhnání Gerty Schnirch

„Pustila“ jsem se do Kateřiny Tučkové a oba její romány zhltla jedním dechem. Původně jsem k nim zachovávala jakýsi podvědomý odstup. Trochu mě asi deformoval článek Jiřího Peňáse (jehož si normálně dost považuji) o českých spisovatelkách publikovaný v LN někdy na podzim loňského roku a autorce se tímto hluboce omlouvám. Přemýšlím, jestli knihu opravdu četl a nebo jestli ten ne příliš pozitivní postoj nejen k téhle spisovatelce zaujal jen ze své mužské pozice a priori, podobně jako jiní muži považují a priori všechny ženy řidičky za poněkud nesvéprávné. Nechce se mi věřit, že by to tak bylo, ale nakonec jsem usoudila, že některé věci nazírané ženou zůstanou muži nepochopitelné a banální a rozhodla se udělat s jejími knihami osobní zkušenost.

Žítko

Nejdřív jsem jedním dechem doslova zhltla Žítkovské bohyně. Jako kdybych s jejich osudy okamžitě splynula. Uvědomila jsem si, jak civilizace člověka hrozně odcizila jeho přírodním schopnostem, znovu a opět jak minulý režim ublížil všem, kteří se nechtěli přizpůsobit, kteří byli příliš odlišní, kteří jen žili v souladu s přírodou a jejími silami. Jak zůstali bez viny všichni, kteří měli v rukách jen trochu moci, kterou zneužívali, jak všichni zmanipulovaní chtěli manipulovat ty ostatní. Nejsem nijak zvlášť nakloněna přírodním léčitelům a profesím, které pracují s lidskou vírou, přesto jde o jedinečný příběh. Možná  občas rušila formální stránka knihy, citace dokumentů, které hlavní postava shromažďovala pro svou studii, jejímž základem se stala diplomová práce na oboru etnografie, nic to ale neubralo na strhujícím spádu vyprávění o ojedinělém lidském osudu.

Vyhnání

Plna očekávání jsem se hned pustila do Vyhnání Gerty Schnirch. Zpočátku možná příliš popisný příběh se zvolna přeměnil ve stejně napínavé vyprávění jako „bohyně“. Vnímala jsem určitou nerovnováhu mezi rozsáhlou úvodní částí a trochu zkratkovitými závěrečnými kapitolami, celkovému vyznění příběhu ale nijak neuškodí. Téma, které Tučková vypráví, je dodnes živé, pro řadu lidí neznámé, dlouhé roky tabuizované a skrývané a tím víc volá po odhalení. Pozoruhodný je i autorčin přístup k příběhu. Nejenže musela nastudovat řadu dokumentů, aby se seznámila s reáliemi doby a přiblížila si vztahy mezi Němci a Čechy válečného Brna, divoký odsun Němců poslední květnový den roku 1945 si dokonce sama zkusila a téměř 30ti kilometrovou trasu z Brna do Pohořelic absolvovala pěšky s kočárkem podobně jako hlavní hrdinka románu.

Příběhy žen vyprávěné Kateřinou Tučkovou určitě za pár chvil strávených nad knihou stojí. Jsou empatické a působivé, na jejich osudy musím stále myslet. Uvědomuji si jak odlišný jsem měla život a jak jsem za to vděčná. Možná by si příběh Gerty měli přečíst všichni věční nespokojenci a remcalové, aby pochopili, jak nebetyčně odlišný život žijeme a jak malicherně si pořád na něco stěžujeme.

12 thoughts on “Žítkovské bohyně a Vyhnání Gerty Schnirch

  1. Spoustu zajímavých informací o její tvorbě, způsobu práce i o pozadí příběhů je dobré si vyslechnout na její besedě 🙂

  2. Díky za tip- „bohyně“ jsem měla jednoho prosincového odpoledne v ruce v knihkupectví, nakonec jsem koupila něco jiného (McCarthyho)… vrátím se k nim…

  3. Nedávno jsem taky doslova zhltnul Vyhnání. Skvěle napsaná kniha! Na Bohyně se teprve chystám. Jakej je Klub nenapravitelných optimistů z nočního stolku? U mě zatím čeká ve frontě.

    • Právě dočteno. Moc zajímavá kniha. Na hlavní postavě se mi líbí, že čte i za chůze, což teď, co mám čtečku a mohu si nastavit velikost písmen a číst bez brýlí, také zkouším a není to špatné … (Na přechodech četbu přerušuji!) 🙂

    • A Klub optimistů … jedno z nejlepších čtení posledních měsíců … Vřele doporučuji přemístit do předních pozic fronty … -)

Zanechat Odpověď

