Úvodní stránka » Na výstavě » Radek Kratina

Radek Kratina

Radek Kratina

O Radku Kratinovi jsem četla a viděla některé jeho práce, o jeho komplexním díle jsem měla znalosti velmi povšechné, vpravdě nedůstojné tohoto iniciátora založení Klubu konkretistů. Výstava v Domě U Kamenného zvonu znamenala opravdový průlom do mého poznávání tohoto výtvarníka – sochaře. Přitom jsem se s jeho prací setkala vlastně už jako dítě, kdy jsem si vystřihovala skládací kostičky vystřihovánek, jejichž byl autorem, slepovala je bílou lepící pastou a vztekala se, že hrany nedrží. Nikdy jsem tak neodhalila kouzlo jeho vlastně prvního variabilu, kterému ovšem tento název dosud nepříslušel, ty kostky se neustále rozlepovaly.

Radek Kratina (1928-1999) byl umělcem všestranným a od navrhování textilních dekorů (modrotisky pro ÚLUV jsem obdivovala ještě ve značně pokročilém věku, aniž bych tušila, kdo je autorem návrhu) a hraček se zvolna dostává ke strukturální grafice tištěné na obyčejné ždímačce (řada zajímavých soutisků v prvním patře galerie), od letristické grafiky se dostává ke strukturálním reliéfům, tvořeným z nejobyčejnějších věcí, které nás obklopují – těstovinová písmenka, korkové zátky, zápalky, provázky. Ukázka prací na papíře je z obobí, kdy  pomocí jakýchsi tiskátek v „trikolórní“ barevné kombinaci vytvářel geometrické obrazy.  Jeho cesta zvolna směřuje k variabilu. Ten úplně první je právě ze zápalek a dává název všem následujícím „bratříčkům“, subtilní zápalky postupně nahrazuje robustnějším dřevěným materiálem.

Nejprve je to přírodní dřevo, které postupně nahrazují dřevěné „prefabrikáty“. Snad jsou to hůlky z prvomájových mávátek nebo praporků, následují nejrůznější geometrické formáty jako kostky, hranoly a nepravidelníky upravované nejprve pouze bílým lakem, posléze v barevných kombinacích bílé, modré, červené, postupně přidává žlutou. Přes krátké zastavení se u skla, míří jeho cesta neomylně ke kovu, duralu a obyčejným i chromovaným dílenským prvkům, které se postupně stávají jeho základním stavebním materiálem.

Tyhle objekty potkávám ve druhém patře galerie. Instalace je poněkud odlišná, jakoby koncentrovanější, návštěvník se ocitá v jakémsi designovém studiu, v lese tvořeném variabilními objekty, mat střídá vysoký lesk a drobné artefakty díla monumentálnějších rozměrů. Soubory bez názvů, vznikají jako hra s prvky, které se dají koupit v každém železářství, postupně si je ale autor nechává vyrábět podle vlastních precizních, vlastně technických nákresů. Klikové hřídele, kruhové podložky, matice a válečky vytvářejí přírodu pozoruhodných tvarů, keře nejnepředstavitelnějších variací. A na konci prohlídky se návštěvník dostává k „hracímu“ stolu, kde si může sám přetvářet objekty připravené k nespočetné řadě proměn.

Radek Kratina _ variabil

Advertisements

2 thoughts on “Radek Kratina

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s