Úvodní stránka » Ke čtení » Druhé město Michala Ajvaze

Druhé město Michala Ajvaze

Končím s alkoholem. Mojí jedinou opravdovou drogou posledních týdnů se stala čtečka Kindle, kterou jsem dostala k narozeninám. Nahradila starý Pocekt Book, kterému začal trochu blednout displej. Možnost nechat si posílat z Kosmasu knihy přímo do čtečky mě nadchla, žádné stahování, žádné dráty. Trošku ještě řeším, proč je obchod Amazon ve čtečce  nastavený na britskou verzi. Francouzské knížky  musím nakupovat z počítače, ale třeba časem tohle tajemství rozklíčuju.

Stalo se, jsem knižním  konzumentem,  jsem závislá na pravidelné dávce písmen na svítícím displeji. Knižní potravu hltám rychleji, než si o ní stačím napsat pár řádků, přecházím z příběhu do příběhu a všechno si  nosím  sebou. Dostávám se k autorům, na které bych si v papírové verzi dělala dlouho čas. Mým posledním objevem se stal Michal Ajvaz, o jehož jedinečnosti léta čtu v recenzích, nikdy jsem se ale nerozhoupala, abych se přesvědčila na vlastní oči, v čem jeho jedinečnost spočívá.

Teď si v kabelce  nosím Druhé město a nechápu, jak jsem bez něj mohla existovat. Úvodní stránky jsem pročítala s nedůvěrou a první autorův výron fantazie mě zarazil do té míry, že jsem zaváhala, jestli mám pokračovat, ale nedalo mi  a najednou jsem se ponořila do četby a přestala vnímat skutečnost.

Jestli Zafón zpopularizoval Barcelonu a Brown Paříž nebo Řím, pak Ajvaz představuje Prahu, jako město Escherových labyrintů i Alenky za zrcadlem v jednom. Jako by psal pod vlivem halucinogenů  a stejný účinek má jeho psaní na čtenáře. Nechci se probrat do obyčejného světa, chci se propadat do bezedných imaginací, chci se nechat prorůstat podivným písmeny, jazykovými hříčkami, nespojitelnými souvislostmi….

„Do druhého města může vstoupit jen ten, kdo odchází s vědomím, že cesta, na kterou se vydává nemá žádný smysl, protože smysl znamená místo ve tkáni vztahů vytvářejících domov, že dokonce není ani nesmyslná, protože nesmyslnost je jen doplňkem smyslu a patří do jeho světa.“

Obálka s ilustrací Pavla Čecha

5 thoughts on “Druhé město Michala Ajvaze

  1. Tak já bych jen rozšířila potřebu drog, tak nějak bych s alkoholem nekončila a po čtečce fakt toužím už hodně dávno, takže bych ji jen přibrala…

    • To s tím alkoholem jsem asi trochu přehnala ;-), ale čtení do kapsy bez tahání objemných svazků vřele doporučuji. Naprosto jsem mu propadla 🙂

Zanechat Odpověď

