Úvodní stránka » V divadle » Bludný Holanďan

Bludný Holanďan

Než začne „Metropolitní“ sezóna, kteréžto datum se třeskutě blíží (už 5. října se začíná Čajkovského Oněginem!), dali jsme si malinký předkrm v podobě drážďanského Bludného Holanďana.

Návštěva Semper Oper spojená navíc s procházkou městem a následně  noční návrat domů vyjde totiž časově úplně stejně jako návštěva divadelního představení třeba v Pardubicích. Geniální je zároveň fakt, že oproti jiným uměleckým stánkům se tady nedrží žádné divadelní prázdniny, takže za kulturním zážitkem sem lze zajíždět celé léto. Být z Ústí nebo Teplic, zavítám ještě častěji. Příjemné bylo i to, že výlet proběhl ve větším „obsazení“, takže bylo bezprostředně možno sdílet dojmy. A to samozřejmě nepočítám několik do programu nenásilně vřazených drážďanských cukráren.

Proškolena Wagnerovskou  tetralogií Prsten Niebelungů jsem se domnívala, že nelze očekávat žádnou hudební oddechovku, opak se ukázal pravdou. Bludný Holanďan je  naprosto melodická a zpěvná, skutečně romantická opera s nádhernými sóly a sbory. K tomu od předehry do konce samé výborné výkony sólisty počínaje ( Markus Marquardt jako Holanďan, Marjorie Owens jako Senta, Georg Zeppenfeld jako Daland, její otec a Tomislav Mužek v roli Erika) a naprosto bezkonkurenčními sbory konče. A to nesmím zapomenout „němý“ úvod na začátku prvního dějství, kdy průvod pohřbívá tajemného nebožtíka, tedy předpokládám, že symbolizuje neblahý konec Senty. Místní obecenstvo sice nebylo natolik bezprostřední, aby tleskalo uprostřed jednotlivých dějství, ale ansámbl si to nepochybně zasloužil.

Příběh námořníka, který se zaprodal ďáblu a za trest smí na zemskou půdu vstoupit jen jedenkrát za sedm let, inspiroval nejen Wagnera. Téma použili i autoři Pirátů z Karibiku. Jack Sparow sice prototypem Holanďana není, po tajemných silách ale rád sáhne nejeden umělec, konečně faustovské náměty se objevují v nekonečných variacích.

Tajuplného námořníka může od prokletí zachránit jen čistá láska a to je přesně myšlenka, kterou se Senta, dcera námořníka Dalanda, zaobírá už od dětství. Peněz chtivý otec neváhá zaslíbit ji na cestách podezřelému, ale viditelně movitému cizinci. Senta je sice zadaná s myslivcem Erikem, přesto stále sní o veliké lásce a tajemném námořníkovi z pověsti.  Prostředí malého města, které ženy inspiruje maximálně k rození dětí (velmi vtipně pojatý začátek druhého dějství) a péči o rodinný krb, není život, jaký by si představovala. V inscenaci  Florentine Klepper se objevují symbolické atributy, zároveň tragické vyprávění nepostrádá hravost, něhu a i určitou radost.

Jednoduchá scéna (Martina Segna) s romantizujícími prvky – strohá pláž s člunem obráceným dnem vzhůru, větrem bičované stromy na pobřeží, mořská pláž s trsy trávy a naproti tomu dům námořníka Dalanda, pojatý téměř surreálně (vlající záclony a plující oblaka jako na Magritových obrazech), dramatičnost podtrhují nahnuté stěny pokoje. Scéna výrazně dokresluje rozervaný obsah a nádherně s ní ladí kostýmy Anna Sofia Tuma, které mohly být in v šedesátých letech, rybáři ve žlutých montérkách, městské ženy, stále těhotné, v růžovém svetříku a šatové sukénce.

Vyprodané divadlo, nádherný zážitek. Když se k tomu připočtou nádoby s Rukola bonbony zdarma umístěné v promenádních částech foyer … pak výlet na Kokořín nemohl být lepší. A navíc jsme právě vytvořili novou tradici, protože už dnes se rýsuje, že příští poslední den prázdnin bychom ho mohli zopakovat.

bd387da571c

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice V divadle se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s