Úvodní stránka » Na výstavě » Synagoga pod Palmovkou

Synagoga pod Palmovkou

Synagoga na PalmovceMám ráda blog nazvaný Czumalova nástěnka. Jeho autor mě dokáže spolehlivě naladit do nostalgična. Ve svých článcích z poslední doby mapuje  čtvrti, ke kterým mám blízko, píše o budovách, které míjím téměř každý den. Ráda si představuji „zrození“ všech těch staveb a domů, ale hlavně  život jejich obyvatel, jejich radosti a starosti, jsem zkrátka tak trochu „voyeurka“ minulosti a ráda nahlížím do cizích osudů.

I pod vlivem tohoto blogu jsem některým stavbám v okolí začala věnovat větší pozornost.  Nemohla jsem tedy nechat bez povšimnutí synagogu na Palmovce. Vybudovaná po exodu Židů z Prahy v polovině 19. století sloužila svému účelu do začátku protektorátu. Pak z ní udělali skladiště zkonfiskovaného židovského majetku a po válce bohužel skladem zůstala. Naposledy jako kulisárna Divadla pod Palmovkou.  Svůj „otisk“ tu snad zanechal i Bohumil Hrabal, který v divadle pracoval a s Egonem Bondym a Vladimírem Boudníkem v budově synagogy zkoušeli v 60. letech organizovat workshopy.

Budova zbavená romantizující fasády osaměle trčí na tramvajové křižovatce  a dnes zvenčí spíš než svatostánek připomíná průmyslový objekt. Její interiér je však úplně z jiného těsta. Snad to bylo znamení, když jsem kolem ní místo zadem proklouzla u předního vchodu. Upoutal mě transparent, že tu je výstava grafika Mikuláše Axmanna. Nemohla jsem se dovnitř nepodívat. Možná mě styl práce tohoto výtvarníka už dnes neoslovuje tolik jako před lety, genius loci stavby, ve které je výstava umístěna, byl však ohromující. Pozoruhodná hra světel a stínů na zchátralých stěnách ozdobených Axmannovými artefakty působila přímo nadpřirozeně. Udělala jsem si jen pár fotek mobilem, nejsou moc kvalitní, ale snad je na nich zachycená alespoň trochu ta zvláštní atmosféra.

20131102_144954

20131102_145133

20131102_145203

20131102_145219

20131102_145050(0)

3 thoughts on “Synagoga pod Palmovkou

Zanechat Odpověď

