Úvodní stránka » Ke čtení » Prague Winter aneb Pražská zima

Prague Winter aneb Pražská zima

Pražská zimaNe, nechci rozebírat letošní podivné počasí, spíš naši ne zas tak dávnou historii. K Pražské zimě Madeleine Albrightové jsem se vrátila téměř po roce. Odešla mi čtečka, pak tu byly jiné tituly, ale nakonec  jsem se vrátila. Možná mě k rychlejšímu navázání na četbu odradil úvod knihy, který se na můj vkus zaobíral příliš podrobně něčím, co jsem se domnívala, že mám zažité. Teprve když jsem na čtení navázala, uvědomila jsem si, že tohle líčení historie se pořádně liší od toho, co do mně v sedmdesátých letech cpali na střední škole a jak je to zajímavé.

Když jsem se při četbě dostala do bezprostředně poválečné historie, dokonce jsem několikrát přejela stanici, kde normálně vystupuji. Upoutalo mě, jak autorka líčí kontext některých zlomových situací, židovskou problematiku i národní charakter, chování ruských osvoboditelů ….  Stalinovo manipulárství a paranoiu a Benešovu důvěřivost a diplomatický postoj, který v některém kontextu prostě nemohl fungovat.  Kniha nabízí jiný úhel pohledu na tehdejší politickou reprezentaci i lepší pochopení některých jejích představitelů. Samozřejmě, místy je to líčení  subjektivní, je to ale pohled osobnosti, které se všechny události bezprostředně dotýkaly a i když byla v té době dítětem, postupně si ten obraz nejen své rodiny dotvořila. Její kniha postihuje všechny zásadní události od konce třicátých do konce čtyřicátých let a je psaná velmi poutavým jazykem.

I to, že se stejným zájmem knihu přečetla naše maturantka, u které bych očekávala, že ve škole dostala výklad odpovídající době, ve které žijeme, mě překvapilo.  Prý ke 2. světové válce ani nedošli …. Naopak mě zarmoutilo, že mocenské zápasy a zájmy dnešní doby jsou sice možná jiné, ale etika  politických vztahů se od minulosti neodlišuje. Pokud kdy vůbec vládla v politice nějaká morálka, její pozůstatky byly pečlivě zapomenuty a současná politická garnitura ani vlastně nemá na co navazovat, takže čemu se divit.

Přestož úmysl vzpomínky sepsat byl motivován snahou usnadnit pochopení naší minulosti v cizině, sepsání tohoto historického vhledu považuji za užitečné k zastavení se nad nejednoduchou historií i pro našince. V kontextu s beletrií, která se v posledních letech k téhle době vrací románovým pohledem (za všechny třeba Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch nebo Katalpy Němci), si lze v historické mozaice doplnit nejeden chybějící kamínek.

6 thoughts on “Prague Winter aneb Pražská zima

  1. od věci – včera na kterémsi ČT – Cyrano – Stropnický, Havlová.. upřímně – nelituju, že jsem naživo neviděla. Stropnický – ano, Havlová – nějak jsem se nechytla (a nebylo to věkem). Asi špatná konstelace

  2. „…ke 2. světové válce ani nedošli“ ??????? Šmarjá co se tedy vůbec maturanti dnes dozvědí? Jak se potom mohou vůbec orientovat v politice a společnských událostech? Asi začínám chápat současné volební výsledky…. 😦 😦 😦

  3. zkusila jsem, nedočetla.zřejmě ani nedočtu. Ale rozhodně ne vinou knížky. Najít „i jiný pohled“ je vždycky fajn, u mě nejen pro historii.

    • I já jsem četla na podruhé, ale pak mě to chytlo. Pokud jde o jiné pohledy, má to háček v tom, že člověk je někdy tak zarytý do stereotypů, že si je nechce nebo vlastně spíš ani neumí připustit. Tedy soudě podle sebe.

Zanechat Odpověď

