Úvodní stránka » Každodenní radovánky » Ptačí ráj to napohled

Ptačí ráj to napohled

z webu www.fotolovuzdra.czKdyž jsme se před sedmi lety přestěhovali z dolní části jedné nejmenované pražské ulice proslulé rušným provozem a extrémně špatným ovzduším, jen o kousek dál a přesto do zázračné čtvrti oplývající zelení, stromovím a zpěvným ptactvem, netušila jsem, jak překvapivý může kontakt s přírodou být.

Nadšená skutečností, že po místních trávnících se hrdě promenují straky, na okolních stromech hlídkují sojky,  za mým oknem vysedávají sýkorky a jednoho dne se dokonce  na  zábradlí posadil raroh, usoudila jsem, že není zdravějšího prostředí nad naši čtvrť, která se hemží zvířenou, za kterou by se nemusel stydět nejeden háj za městem. Byla jsem na ten soukromý ráj pyšná a neskromně jsem se jím dokonce chlubila.

Drobné pochybnosti se dostavily záhy po přestěhování. Pravda, podivné kvákání, které jak jsem záhy zjistila, vydávaly právě ony obdivované straky, byly s lomozem vyprazdňovaných popelnic ve 4 hodiny ráno 3x týdně jen slabým odvárkem, uvědomila jsem si ale, že radost z přírody může mít i své stinné stránky. A bylo mi celkem jedno, že ze strak mají vítr i všudypřítomní holubi. Z jejich náletů na krmítko se slunečnicovými semínky, která jsem poctivě sypala v mrazivém počasí drobnému ptactvu, jsem byla poněkud rozladěná. Za jejich definitivní zmizení však nemohly straky, ale sousedovic kocour, který k nám po římse občas zavítal na návštěvu.  S holuby ovšem přestaly krmítko navštěvovat i sýkorky. Proč se ukázalo záhy. Na zemi jsem našla pozůstatky rozcupovných peříček. Kocour se u nás jako na návštěvě rozhodně nechoval.

Přesto dodnes pravidelně otírám zábradlí, které v letní sezóně znečišťuje „náš“ kos. S příchodem jarních měsíců vyzpěvuje do kraje a vábí nějakou ptačí krasavici, se kterou by mohl zplodit novou generaci kosího bratstva. Letos v zimě, jsem přispěchala s objevem, že ve čtvrti se vyskytuje výr! Sedí na bidýlku namontovaném na fasádě sousedního domu. Po použití brýlí se bohužel ukázalo, že tento nehybný tvor je plastový. Prý dokonalý odpuzovač datlů.

Nevím. Po letošní mírné zimě se totiž mnohem dřív začal ozývat drnčivý zvuk, typický pro hledače červíků. Náš datel začal pracovat už v půli března. Má krásnou červenou čepičku a přestože pod římsou, pod kterou v zateplené fasádě připravuje hnízdo pro svou paní, vidět není, slyšet je  dokonale po celém okolí. Když zatleskám, abych ho vyplašila, ukáže se v celé své kráse. Černý kabátek, červená čepička a masivní zoban. Umělohmotný dravec tedy asi nebude tak docela funkční.

Zato je stoprocentně jisté, že budík letošní jaro rozhodně nebude patřit k povinné výbavě běžné domácnosti naší čtvrti. Včera časně ráno sice sídlištěm zarezonoval výstřel ze vzduchovky, po kterém se rozhostilo hrozivé ticho, což mě rozčílilo. Doufám, že dotyčný si plně uvědomuje, že spáchal trestný čin.  Když jsem se ale vracela z práce, vítalo mě nové drnčení. Ulevilo se mi. Krvelačný soused netrefil. A nebo teritorium zabral jiný týpek? Viděla jsem v okolí i žlunu i strakapouda.  Přes všechna drobná příkoří, dávám rozhodně přednost jejich přítomnosti.

6 thoughts on “Ptačí ráj to napohled

  1. Dnes som si uvedomila, že v meste je tuším aj ten vtáčí hluk oveľa hlučnejší ako v lone prírody. Asi sa tie naše vtáky naučili prekrikovať hluk spôsobený človekom?

    • No on je někdy v lese taky pořádný randál, když se do toho zvěř a ptactvo pustí. Tenhle „hluk“ je ale pro mě mnohem snesitelnější než motor náklaďáku, který projíždí kolem (navíc totiž příšerně páchne) :-).

  2. a ptáci řvou 🙂 ráno (v době, kdy slušnej člověk (já) – takový čas na hodinách ani neviděl), večer (aby mi nebylo líto), přistěhovaná sova (sýček?) mě taky nenadchla .. Ále – chyběli by mi, prťavci mrňaví 😉 PS: a vrabčí hejno v houští – to je cvrkot ..

Zanechat Odpověď

