Úvodní stránka » Na výstavě » Vintage odívání

Vintage odívání

plakát I. ročníkPoprvé jsem se setkala s něčím, co představovalo vintage styl v Nice. Tehdy jsem netušila, že onomu obchodu náleží označení vintage. Vnímala jsem ho jako haut couture „sekáč“, což ode mě ovšem bylo značně neprozíravé a pro obchůdek dehonestující. Ve skutečnosti jsem byla nadšená možností pořídit si originální kousky za ceny víc než příznivé. Tehdy jsem si říkala, že by bylo fajn, rozjet něco podobného v Praze.

A zatímco jsem přemýšlela a váhala, označení vintage a vše, co se za ním skrývá, si pomalu žilo svým životem. Ujalo se nejen v módě a oblékání. Už z podstaty názvu platí, že se jedná o věci, které „mají něco za sebou“. Anglický slovník uvádí významy jako „vynikající, archivní“, francouzský přímo jmenuje konkrétní archivní značky vín, takže ať už čteme „vintydž“, „ventáž“ nebo „vintáž“, rozhodně je výraz ekvivalentem čehosi, co je kvalitní, prověřené časem, není to běžně k sehnání a často se k onomu kousku váže nějaký konkrétní příběh. Ovšem ne pro vše, co je použité, lze termín vintage využít.  Vintage móda v sobě musí snoubit osobitost, kreativitu, kvalitní materiál a dokonalé řemeslné zpracování. Nemusí jít nutně o výrobky slavných módních domů nebo značek. Kvalitní krejčovina vznikala často v mnohem skrovnějších podmínkách a s módními doplňky to nebylo jinak. Galanterní zboží jako punčochy, rukavičky, kapesníčky se často vytvářely doma, efektní kloboučky i kabelky taktéž, jen s botkami to bylo složitější a průmyslová výroba se tu ujala mnohem snáz.

Jak se společnost industrializovala, věci zlevňovaly a proměňovala se jejich kvalita. Oblečení se přestalo dědit a přešívat (ach ty škody napáchané na maminčiných koktejlkách, které jsem si přešila na šaty do tanečních!) a čím víc se nakupovalo, tím více se také vyhazovalo, protože ubývalo místa na ukládání.

Jistou úctu ke starým předmětům denní spotřeby si v sobě nosíme celkem běžně, k oblečení se však často chováme macešsky. Nový trend, kdy lidi začalo těšit oblékat se současně a využívat přitom kvalitní módu minulosti, je potěšující. Proč by nemohlo být starší oblečení historicky a možná i investičně stejně zajímavé, jako třeba nábytek z Bauhausu. Důkazem rozmachu téhle tendence byl i první Vintage Fair, na který jsem se tak usilovně těšila, až jsem onemocněla a propásla jej. Místo abych dnes psala, jak byl úžasný, jen se lituji a nezbývá, než těšit se na další ročník. A jak to tak vypadá, nebudu muset čekat celý rok. Z důvěrných zdrojů mám informaci, že na podzim se chystá další!

16 thoughts on “Vintage odívání

  1. Když se řekne vintage, hodně lidí u nás stále ještě neví, oč jde. Další si mysli, že vintage obchod je totéž co bazar, sekáč nebo blešák. Všem doporučuji navštívit některý z pražských obchůdků s vintage módou. Rozdíl pocítíte hned při vstupu. Ve vintage obchodu se neušpiníte jako v nějakém bazaru nebo v Kolbence. Vintage obchody mají atmosféru a kouzlo, jaké v sekáči nenajdete. Lidé, kteří je provozují – alespoň ti, které znám – jsou nadšenci, sběratelé, milovníci krásných věcí a jejich zachránci. Předměty, které najdete ve vintage obchodech, se svými majiteli prožily dobré i zlé. Nesou si s sebou patinu starých časů a jejich ducha a každý má svůj příběh. A majitelé vintage obchodů vám je budou rádi vyprávět. Věřte tomu, jsem jedním z nich! 🙂

    • Je to tak! Když návštěvník vstoupí do obchůdku v Kubelíkově ulici, dýchne na něj nostalgie starých časů. Klid, pohoda a kouzlo uplynulého, po kterém se stýská. 🙂

  2. zřejmě nejdu s davem – nové „vintage“ oblečení – mě nebere… Styl celkově – podívat se – ano, vlastnit ne. (moje „hranatá“ duše s s tím těžko vyrovnává). Líbí se mi, když někdo nosí vintage nebo retro-styl, ALE (opět můj problém) – musí to umět. S mým okem pro detail (njn, les nevidím) – pokud neladí s celkem, dojem pouze „rozhrká“ .. ( a já su v čudu 😦 )

    • U mě hraje roli i období, na které se styl odkazuje. Zatímco meziválečné období a 50. a 60. léta můžu, od sedmdesátek nahoru si to moc pamatuju a mám k tomu příliš osobní vztah, než abych se do toho dokázala znovu obléknout. 🙂

      • vždyť od sedmdesátek výš už taky není moc o co stát 😀 snad hotpants a úzké kalhoty do pasu – unisex, disko ani špendlík do ucha nemusím – i když martensky, streewear mají své kouzlo dodnes …

  3. JJ, zvolna vyklízím spoustu starých věcí, odložených léta v krabicích, po všech členech rodiny a z kdejaké činnosti, včetně různých doplňků jako jsou třeba dámské kabelky z 50. let a vony jsou ty kousky vážně pěkné, zachovalé a osobité! A všechny ty věci postupně nacházejí své nové majitelky, šťastné z úlovku za pár korun a mně zase přibývá volného místa. Vivat vintage! 🙂

      • Uvidím co všechno ještě v těch zásobách věků objevím, ovšem tři kabelky už „šly do světa“ a fakt mi přišly jako velmi zajímavé kousky. Vyhazování se u nás neprovádělo nikdy, takže mám teď hory doly starých věcí, i tak ovšem velmi vážím co vyhodit a co ještě nabídnout k dalšímu využití, prioritu má ovšem vyklizení a získání prostoru. 😀

          • To já občas také vzpomenu nějakou neuváženě vyhozenou věc. Zejména proto, že teď mě občas omráčí kolik peněz jsou lidi ochotní dát za nějaké ty staré kousky, které já považuji za zbytečné krámy. 🙂

            • Když ono není úplně jednoduché to „prodat“. Jednak ne každý je rodem obchodník (k těm se počítám) a taky musí přijít ta správná chvíle a správné místo 😀

  4. „Ve skutečnosti jsem byla nadšená možností pořídit si originální kousky za ceny víc než příznivé.“ – jo taky bych se těšila, jenže!!! Určitě by neměli velé velikosti 🙂

Zanechat Odpověď

