Úvodní stránka » Vintage » Módně à la Frampton

Módně à la Frampton

Realistická malba se mi v poslední době líbí stále víc (některá :-)). Realismus britského portrétisty Mereditha Framptona (1894 – 1984) z 20. let a 30. let minulého století má atmosféru gotických obrazů, dobové téma a působí naprosto nadčasově. Nostalgicky připomíná dobu mezi válkami a zároveň je důkazem, že jednoduchost jako módní trend přetrvá věky.  

V  Tate Modern visí olej na plátně, který Frampton namaloval v roce 1928 a zobrazuje Marguerite Kelsey, profesionální modelku ceněnou ve 20. a 30. letech 20. století pro svůj půvab a schopnost dlouhého pózování. Šaty i boty pro tento portrét Frampton osobně vybral a zakoupil. Moderní jednoduchý střih šatů s lodičkovým výstřihem bez korzetu působí natolik nadčasově, že by se mohl nosit i dnes. Světlé šaty s krátkým rukávem, bez jakýchkoliv ozdob, jednoduché červené střevíce a krátký účes. Přesně v chlapeckém stylu prosazovaném Coco Chanel.

Marguerite Kelsey (Meredith Frampton 1928)

Marguerite Kelsey (Meredith Frampton 1928), Tate Modern

 

Ve stejné místnosti visí ještě jeden Framptonův obraz, tentokrát z roku 1935. Portrétovanou ženou je tentokrát třiadvacetiletá Margaret Austin-Jones. Šaty v pastelové růžové a tělové barvě odpovídají módním trendům společenských šatů třicátých let. Splývavou siluetu šatů zdobí jen jednoduchá krátká pláštěnka. Účes už není tak přísně chlapecký, naaranžované vlny i pohled modelky jsou ženštější. Šaty pro tento obraz tentokrát ušila umělcova matka podle střihu z časopisu Vogue. Rozmístění dekorací, kterými je oproti předchozímu obrazu tento téměř přeplněn, působí až surrealisticky.

Portrét mladé ženy

Portrét mladé ženy (Meredith Frampton 1935), Tate Modern

 

 

 

9 thoughts on “Módně à la Frampton

  1. Tedy vy jste normální studnice vědomostí! A pak že se sem chodíte něco dozvědět! 🙂 Teď jsem se například dozvěděla já, že existuje Alan Beeton (znala jsem jen fotografa Cecila Beatona (http://www.vogue.com/voguepedia/Cecil_Beaton), který se ovšem trošku jinak píše). Margaretě to na obrázku také sluší a chápu, že jako modelka a tanečnice vlasy zkracovat nechtěla. To s tím zakrýváním uší mě zaujalo, já bych tím chtěla schovat své odstávající uši :-). PS: článek o Beetnovi moc zajímavý. 🙂

  2. se k Vám chodím dovzdělat – a už nebudu 😀 Tolik info bude má smrt… Jasně – kecám. Jen díky Vám jsem prolistovala stránky, o jejichž existenci jsem neměla tušení. (děkuji) . Jeho křestní jméno mě, přiznávám, zmátlo. Vzbudila jste ve mně zvědavost, a tak jsem kvůli účesu skončila u faktu, že horním obrazem se inspirovala A. Leibovitz pro kampaň Bvlgari a pročítáním stránek Tate … .. Zírala jsem, jak požehnaného věku se modelka dožila ❓ Myslím si, že na obraze není krátký účes, nýbrž vlasy staženy dozadu A kvůli spodnímu obrazu jsem se „dopracovala“ až k WillowManor – je možné, že se nejedná o pláštěnku, ale originálně řešený živůtek ? http://willowmanor.blogspot.cz/2010/06/my-latest-crush.html..

    • V tom případě je to dozvídání vzájemné. :-). Vždycky dokážete najít ještě nějaké doplnění. S účesem máte asi pravdu. Živůtek prověřím!

    • No jak ten živůtek zkoumám, je s „páskem“ spojený sponou, takže by to mohlo být i jakési „tričko“, ale bude to patrně součást šatů. Rozhodně rafinovaný střih.

      • „být ženská“ byla fuška evidentně už tenkrát 😉 Domnívám se, že hlavní akcent byla spona a snad??? prsten – ale to už mi asi nikdo nepoví 😀 PS: našla jsem obraz s vlasy (modelka pozuje pootočená) – a má drdól, decentní. Je, podle mě, dobře, že se F. věnoval malování a ne dyzajnu – jeho váza mě vůbec neoslovila – na „originál“ bych tedy rozhodně netipovala.

        • Já zase u vázy úplně nepochopila, proč uvádějí, že je mahagonová, navíc bílá … ? .-( Možná by se dal střih na šaty dohledat ve Vogue z 30. let v knihovně UMPRUM, ale tak do hloubky asi nepůjdu … :-). Pokud jde o první obraz: ta pěšinka a jak vlasy přiléhají k hlavě svědčí opravdu spíš o staženém účesu, ale matou zakryté uši, možná nějaké culíky zatočené do drdůlků.

          • bílý mahagon je kešu 😉 (ledvinovník) .. Stažené vlasy – uši by rušily kompozici, si myslím. Naušnice úplně. Nízko posazené uzly patřily tehdy do mody – a ten neučešete, resp.neutáhnete, pokud vlasy nedáte přes uši (Vám prozradím tajemství – i moje bába – a báby bába si vlasy vždy česaly přes uši (jakožto znamení postavení ve společnosti) – pokud nebyl po ruce šátek .. že by i tudy? ) .. obrázek http://www.artantiquesappraisals.com/beeton_text/023.jpg

Zanechat Odpověď

